بلاک‌چین می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها باشد؟

بلاک‌چین می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها باشد؟

پس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیاری می‌گویند که می‌توان با استفاده از بلاک چین تحریم‌های سوئیفتی آمریکا را دور زد و مبادلات پولی و مالی را همانند گذشته انجام داد.

به اعتقاد کارشناسان فناوری بلاک چین احتمالا بهترین اختراع پس از اینترنت بوده است، این فناوری اجازه می‌دهد که بتوان بدون وجود یک نهاد مرکزی اقدام به تبادل ارزش کرد.بلاک چین اجازه می‌دهد تا با نوشتن چند خط کد، یک برنامه روی بلاک چین شروع به کار کند.بلاک چین از چندین بلاک تشکیل شده که هر کدام مجموعه‌ای از تراکنش‌ها را در خود نگهداری می‌کند که به صورت رمزنگاری شده به بلاک دیگر متصل می‌شود. همه اینها با هم یک دفتر کل را شکل می‌دهند.

سیاوش تفضلی مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در زمینه بانکداری و پرداخت و نیز تکنولوژی‌های جدید مانند  بلاک چین در همایش فین‌تک‌ها در بانک کشاورزی به خبرنگار فارس گفت: «ظرفیت استفاده از بلاک چین‌ها برای دور زدن تحریم‌های دلاری وجود دارد و به همین دلیل گروهی از متخصصان و کارشناسان کشور در زمینه استفاده از بلاک‌چین‌ها به جای دلار کار می‌کنند.»

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در دو بخش، ۱۳ مرداد و ۱۳ آبان به اجرا گذاشته شد. و پس از آن مبادلات دلاری ایران با دیگر کشورها از نظر تحریم گران نباید وجودداشته باشد.اما آیا این می‌تواند پایان کار باشد؟

استفاده از بلاک چین و رمزنگارها می تواند راهی برای دور زدن این تحریمها باشد چرا که مبادلات با رمزنگارها بدون واسطه سوئیفت انجام می‌شود و قابل ردیابی هم نیست.

ونزوئلا مثل ایران درگیر تحریم‌ها ی آمریکا است و دو نوع پول مجازی با پشتوانه نفت و گاز راه‌اندازی کرده و معتقد است که این ارزهای مجازی نیازی به سوئیفت ندارد و عملا تحریم سوئیفت آمریکا را خنثی می‌کند، ونزوئلا به کشورهای خریدار پیشنهاد داده در صورتی که نفت این کشور با با ارزهای مجازی خریداری کنند تخفیف ویژه‌‌ای هم می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت فعال در حوزه بلاک چین می‌گوید: مشکلی که در زمینه بلاک چین برای مبادلات بین‌المللی وجود دارد این است که هنوز ظرفیت این ارزها کشش بازارهای بزرگ را ندارد و باید ظرفیت سازی شود.

وی می‌گوید:”حجم کل بازار ارزهای مجازی در دنیا 120 میلیارد دلار است که این کشش بازارهای بزرگ مالی و بین‌المللی را ندارد.»

تفضلی ادامه می‌دهد: گردش مالی شرکتی مانند اپل هزار میلیارد دلار است، حالا اگر حجم گردش مالی کشورها را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که جایگزینی بلافاصله ارزهای مجازی در مبادلات مقداری زود است اما مسیر برای ایجاد این ظرفیت‌ها باز است و همه کشورها باید برای ایجاد این ظرفیت تلاش کنند.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X