ترخیص کالا در گمرک بندرامام خمینی

ترخیص کالا در گمرک بندرامام خمینی

بزرگترین بندر ایران که با مساحتی بالغ بر 11044 هکتار مساحت به ارائه ی خدمات صادرات و واردات مشغول است را با نام بندر امام خمینی (ره) می شناسیم.

بندری که 34 اسکله دارد و طول اسکله ی تجاری این بندر حدود هفت کیلومتر است و سی تا چهل میلیون تن کالا را در سال پذیرش می‌کند.

این بندر 522000 متر مربع انبار مسقف دارد و کوتاهترین و مطمئن ترین مسیر زمینی حمل کالا از کشورهای عراق، ترکیه،حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا است که این بندر را به یکی از مهمترین مراکز تجاری ایران تبدیل کرده است.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی:

این بندر پیش از انقلاب با نام شاهپور شناخته می شد و در شهرستان ماهشهر استان خوزستان در شمال غربی خلیج فارس واقع شده است.

‏این بندر توسط جاده آسفالت و خطوط هوایی و راه آهن به تهران و سایر نقاط کشور مرتبط می شود. بندر امام خمینی تا تهران 927 کیلومتر فاصله دارد و فاصله ریلی آن تا اهواز 88 کیلومتر است. از مرکز شهر و فرودگاه هم به ترتیب 90 کیلومتر و 25 کیلومتر فاصله دارد. گمرک بندر امام خمینی(ره) فعالترین مرز خروجی کشور شناخته شده.است.

به دلیل موقعیت خوب این بندر، بزرگترین کشتی های باربری پست پاناماکس و کشتی های ۱۵۰ هزار تنی می توانند در آن پهلو گرفته و عملیات تخلیه و بارگیری کانتینرها و محموله های خود را انجام دهند.

کالای ترخیصی و ورودی به بندر امام خمینی (ره):

یکی از ویژگی های خاص این بندر، ترانزیت مواد نفتی است به گونه ای که منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به عنوان مرز خروجی ترانزیت، ٧٨درصد از سهم ترانزیت مواد نفتی را به خود اختصاص می دهد.

بندر امام خمینی به خاطر نزدیکی به کشور عراق و فراهم آمدن بسترهای مناسب، موجب جلب توجه سرمایه گذاران جهت ایجاد امکانات و تاسیسات تخلیه و بارگیری مکانیزه برای فرآورده های نفتی شده است.

پس از مواد نفتی عمده ترین کالاهای ترانزیت شده در گمرک بندر امام خمینی مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی و انواع پنبه می باشد.

عمده کالاهاي صادراتي از گمرک بندر امام خمینی گازها، محصولات پتروشيمي، محصولات نفتي، بنزين، کوره اوره و غيره بوده اند که به کشورهاي چين، امارات متحه عربي، هند، کره جنوبي، ژاپن صادر شده اند.

از دیگر مواد وارداتی به این بندر می توان به ذرت، بنزين، آهن آلات، گندم، سويا، کنجاله سويا، از کشورهاي امارات، برزيل، آرژانتين، آلمان، و اکراين اشاره کرد.

همچنین وجود گمرک های تخصصی برای موارد مختلف از دیگر ویژگی های این بندر محسوب می شود، گمرک های تخصصی برای ترخیص مواردی همچون: تجهيزات پزشكي، سيگار و محصولات دخاني،آرايشي و بهداشت، ترخيص خودرو، كالاهاي خاص نظامي، تلفن همراه، طلا و جواهر، چيني‌آلات، پارچه، لوازم خانگي بزرگ (يخچال، فريزر، لباسشويي، ظرفشويي، كولر گازي، تلويزيون)، پيش‌سازها، اسباب‌بازي، فرش ماشيني، لاستيك، شيرآلات بهداشتي، ماشين‌آلات راهسازي نو، رايانه، نوت‌بوك و لوازم جانبي و تجهيزات رايانه، دوربين عكاسي و مداربسته که در فرودگاه این بندر مستقر هستند.

ویژگی های بندر امام خمینی:

  1. صدور قبض انبار و گواهی مبدا برای کالاهای وارداتی و صادراتی
  2. سامانه اظهار از راه دور برای تسريع انجام تشريفات گمركي و فرايند ترخيص كالا در اين گمرك راه اندازي شده.
  3. پرداخت تسهیلات برای واردات ماشین آلات، قطعات یدکی،مواد اولیه بدون پرداخت حقوق گمرکی
  4. واردات و صادرات کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت تولید و تکمیل و…
  5. معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور
  6. قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری پست پاناماکس ( نسل چهارم ) و کشتی های با ظرفیت  150هزار تن
  7. خدماتي كه در گمرك بندرامام خميني صورت ميگيرد: صادرات، ترانزیت، ترانشیپ و صدور مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی
  8. وجود ترمینال های اختصاصی کانتینری، عمومی، فرآورده های نفتی و مواد معدنی
  9. آزادی ورود و خروج کالاهای خارجی از کلیه مبادی و مقاصد در منطقه
  10. استفاده از تخفیف ویژه در هزینه‌های بندری
  11. پل ارتباطی با کشورهای حوزه قفقاز، عراق، ترکیه و اروپای شرقی
  12. واقع شدن در مسیر حمل کالا از کشور های آسیای جنوب شرق به کشور های عراق، ترکیه و آسیای میانه
  13. ظرفیت پذیرش بیش از 700 هزارTEU  کانتینر در سال.
  14. تخفیف 50 درصدی معافیت عوارض و هزینه های بندری بر کشتی های حامل کالاهای عراقی
  15.  20درصد معافیت انبارداری کالاهای کانتینری جهت ترانزیت به عراق
  16. 20 درصد معافیت HC برای کالاهای کانتینری
  17.  20درصد معافیت ١٠ درصد سود بازرگانی به کالاهای وارداتی از طریق بندر امام خمینی(ره)

ترخيص كالا، كاري تخصصي و پيچيده مي باشد. عدم آشنايي به آن منجر به صرف هزينه و وقت بسیار مي شود. مجموعه ستاره تجارت آسان، با آشنایی کامل به قوانین و مراحل کار، این روند پیچیده و زمان بر را به سهولت طی می کند و اجناس شما تجار محترم در اسرع وقت و با دقت به شما تحویل می دهد.

هدف ما دقت و سرعت و در نهایت کسب رضایت شما تجار محترم است.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X