سامانه EPL چیست و چه خدماتی را ارائه می دهد؟

سامانه EPL چیست و چه خدماتی را ارائه می دهد؟

سامانه EPL 

سامانه EPL که مخفف شده Electronic Packing List می‌باشد، با نام سامانه جامع امور گمرکی در ایران شناخته می‌شود. ای پی آل سامانه هوشمندی است که با آخرین فناوری‌های روز توسط مشاوره‌های فنی کار گزیده و خبره، طراحی‌شده است تا در عین این‌که عملکرد ساده داشته باشد، کارایی بسیار بالایی در فرایند تجارت ایفا کند. اولین بار در سال 1392 بود که این سامانه در یک گمرک به‌صورت تستی مورداستفاده قرار گرفت و پس از موفقیت در تست، در گمرک‌های دیگر هم فعال‌سازی شد تا جایی که اکنون در تمام گمرک‌ها، این سامانه پیاده‌سازی شده است. با دسترسی به سامانه‌ای پی آل، کسانی که تاکنون کار ترخیص انجام نداده‌اند، به‌راحتی می‌توانند مراحل ترخیص کالا را ببیند و کالای خود را از هر گمرکی در کشور، ترخیص کنند.

سامانه EPL چه‌کاری را انجام می‌دهد؟

درگذشته که حجم واردات کالا زیاد نبود، ترخیص در گمرک‌ها با مراجعه حضوری صورت می‌گرفت اما امروزه که حجم بالایی از محصولات روزبه‌روز وارد کشور می‌شوند، امکانات گمرکی پاسخگوی بررسی آن‌ها نیست. درگذشته حجم زیادی از افراد باید با روشی سنتی در صف‌های طولانی می‌ایستادند و ازدحام جمعیت، مانع بررسی مناسب کالاها می‌شد. ازاین‌رو سامانه EPL طراحی شد تا صاحبان کالا، بتوانند از این طریق، بسیاری از مراحل ترخیص کالا را به‌صورت اینترنتی انجام دهند و از رفت‌وآمدهای غیرضروری به گمرک پیشگیری شود.

 

 

سامانه EPL که مخفف شده Electronic Packing List می باشد، با نام سامانه جامع امور گمرکی در ایران شناخته می شود

 

 

چگونه می‌توان در سامانه EPL عضو شد؟

اگر قصد عضو شدن در سامانه EPL رادارید در ابتدا باید به احراز هویت گمرکات اجرایی مراجعه کنید. پس‌ازآن می‌توانید نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنید. مدارکی که باید به بخش احراز هویت گمرکات ارائه دهید، کارت بازرگانی، کارت ملی، شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و وکالت‌نامه معتبر می‌باشد.

با کمک سامانه EPL چه‌کارهایی را می‌توان انجام داد؟

کاربران در ابتدا باید از طریق اینترنت و مرورگر کروم، با واردکردن نام کاربری و پسورد خود، وارد سایت سامانه جامع امور گمرکی شوند. در این سامانه منوهای مختلفی وجود دارد که در اختیار کاربران قرارگرفته است. منوهایی همچون: دور اظهاری واردات، دور اظهاری ترانزیت، وکالت و اظهارنامه‌های من وجود دارد که از طریق آن می‌توانید مدارک موردنیاز را ارسال کنید. این سامانه برای افراد تازه‌کار بسیار سودمند است.

مزایای استفاده از سامانه EPL چیست؟

سامانه EPL نقش مهمی در تنظیم بازار و کاهش تورم داشته است. همه محصولاتی که قرار است به داخل کشور وارد شوند، از این طریق موردبررسی قرار می‌گیرند و نام واردکننده کالا در سیستم‌های سامانه EPL ثبت خواهد شد.

سامانه‌ای پی آل در افزایش سرعت و دقت در مبادله کالا نقش مهمی داشته است. درگذشته میانگین زمان صرف شده برای ترخیص کالا، بیش از سی روز بوده است که در مقایسه با کشورهایی همچون فرانسه و عربستان که در مدت سه تا 5 روز ترخیص کالای خود را انجام می‌دادند، بسیار طولانی محسوب می‌شد. این سامانه با خدماتی که ارائه می‌دهد، پیش از ورود کالا به بندر، فرایند گمرکی را آغاز می‌کند و در کمترین زمان کالای موردنظر را ترخیص خواهد کرد.

درگذشته حدود 10 مورد از اسناد باید به گمرک‌ها ارائه می‌شد که خود نه‌تنها باعث افزایش تعداد کاغذها در گمرک می‌شد، بلکه رسیدگی به آن‌ها را دشوارتر می‌کرد و احتمال گم‌شدن و از بین رفتن مدارک نیز به وجود می‌آمد. سامانه جامع امور گمرکی باعث کاهش تعداد اسنادی شده است که باید به گمرک ارائه شود که درنتیجه باعث افزایش سرعت ترخیص کالا خواهد شد.

ازآنجایی‌که سرعت ترخیص کالا با کمک این سامانه افزایش پیداکرده است، درصد قاچاق محصول کمتر شده است. درگذشته‌ها به دلیل طولانی بودن فرایند ترخیص، بسیاری از افراد اقدام به قاچاق محصول می‌کردند تا در کمترین زمان، محصولات به دستشان برسد.

سامانه جامع امور گمرکی، باعث افزایش درآمد گمرکی نیز خواهد شد و در چند ماه گذشته، میزان ترخیص کالا به‌مراتب بیشتر شده است و همین امر باعث افزایش درآمد گمرکی نیز شده است. از طرفی ضریب امنیت بالایی در استفاده از این سامانه وجود دارد.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X