مجوزهای ترخیص کالا چگونه دریافت می‌شوند؟

مجوزهای ترخیص کالا چگونه دریافت می‌شوند؟

مجوزهای ترخیص کالا 

یکی از موارد مهمی که در گمرکات برای بسیاری از اقلام وارداتی انجام می‌گیرد، صدور مجوزهای ترخیص کالا است. اخذ مجوزات لازم برای ترخیص کالا، معمولاً باعث کند شدن فرایند ترخیص کالا می‌شود اما نمی‌شود از نقش مهم آن‌ها چشم‌پوشی کرد. با کمک مجوزهای ترخیص کالا، کنترل و بازرسی روی محصولات وارداتی بهتر انجام می‌شود و محصولاتی که ازنظر سلامت، بهداشت، زیست‌محیطی و فرهنگی غیراستاندارد شناخته می‌شوند، اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت.

مجوزهای ترخیص کالا به 37 نوع تقسیم‌بندی شده‌اند که هر کالایی که نیاز به اخذ مجوز داشته باشد، دریکی از این گروه‌ها قرار خواهد گرفت. اخذ مجوز برای کالاهایی که تعداد بالای 5 عدد باشند و یا ارزش بیشتر از 3000 دلار داشته باشند، اجباری است. از مهم‌ترین مجوزهای ترخیص کالا، مجوز استاندارد، بهداشت، قرنطینه دامی، دامپزشکی، قرنطینه نباتی، انرژی اتمی، ارشاد، وزارت امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات و … می‌باشد.

 

متداول‌ترین و مهم‌ترین مجوز در امور ترخیص کالا، مجوز استاندارد است که برای کسب این مجوز، نیاز به انجام آزمایش‌هایی در گمرک خواهد بود

مجوز استاندارد اجباری

متداول‌ترین و مهم‌ترین مجوز در امور ترخیص کالا، مجوز استاندارد است که برای کسب این مجوز، نیاز به انجام آزمایش‌هایی در گمرک خواهد بود و سپس نتیجه آزمایش به سازمان استاندارد مکاتبه خواهد شد. با موافقت سازمان استاندارد، مجوز استاندارد به واردکننده کالا داده می‌شود.

مجوز بهداشت

یکی دیگر از مجوزهایی که بسیار اهمیت دارد و در ترخیص کالاهای مواد غذایی و لوازم‌آرایشی بهداشتی صادر می‌گردد، مجوز بهداشت است. اهمیت مجوز بهداشت بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. در این مجوز، کالاها باید بعد از آنالیز کامل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و تأیید سلامت محصول، گواهی بهداشت دریافت کنند. این کالاها باید تاریخ تولید، تاریخ انقضا و موارد مصرف بر روی بدنه خود داشته باشند و از استاندارد ملی ایران تبعیت کنند.

مجوز قرنطینه دامی

هر محصولی که در ارتباط با دام‌ها باشند باید مجوز قرنطینه دامی را دریافت کنند. برای دریافت این مجوز در ابتدا شرکت واردکننده باید در سازمان دامپزشکی کشور، شرکت خود را به‌صورت اینترنتی ثبت کند که گاهی این مرحله چند ماهی به طول می‌انجامد. پس از ثبت شرکت در سازمان دامپزشکی، چنانچه محصول وارداتی، خوراک دام آماده باشد باید آنالیز شیمیایی و میکروبی محموله، گواهی‌های مربوط به ترکیبات آن، جواز بهداشت از کشور مبدأ و چندین موارد دیگر ارائه شود. درصورتی‌که محصول مورد تأیید آزمایشگاه‌های گمرک قرار گرفت، اجازه ورود محصول به کشور داده خواهد شد.

مجوز قرنطینه نباتی

هر نوع گیاهی که به کشور وارد می‌شود باید تحت آزمایش‌های پی‌درپی قرار گیرد تا با خود آفات و یا بیماری‌های غیرقابل پیشگیری را وارد نکند. ازاین‌رو بعد از انجام آزمایش، این گیاهان چند روزی را در انبار نگهداری می‌شوند تا در صورت تأیید، کالا به صاحب کالا داده شود و اجازه ترخیص کالا صادر گردد. درصورتی‌که نتایج آزمایش خوشایند نباشد، در ابتدا مقابله با آلودگی‌ها در رأس کار قرار خواهد گرفت و درصورتی‌که آلودگی‌ها از بین نروند، باید کالا عودت داده شود و یا در شرایط بدتر، کالا در داخل کشور از بین برود.

مجوز انرژی اتمی

جهت واردات محصولات فلزات و ضایعات فلزاتی، دستگاه‌های رادیوگرافی، ایکس ری، فرستنده‌های تلفن همراه، دستگاه‌های مجهز به لیزر و ماوراءبنفش که در علم پزشکی نیز کاربرد دارند، حتماً باید مجوز سازمان انرژی اتمی دریافت کرد. این دستگاه‌ها در سازمان انرژی اتمی تست می‌شوند تا سلامت آن‌ها تأیید شود.

مجوز وزارت راه یا مجوز حمل کالا

این مجوز نیز مربوط به ناوگان‌های غیر ایرانی است که دارای محموله‌های وارداتی می‌باشند. در این مجوز، ده درصد کرایه حمل کالا از مبدأ تا گمرک گرفته می‌شود. طبق قانون ترخیص کالایی که بدین‌وسیله وارد کشور می‌شود، بدون دریافت این مجوز صورت نخواهد گرفت. تاجران به مجوز وزارت راه، عوارض ده درصد حمل نیز می‌گویند.

برای دریافت آموزش اخذ مجوز ترخیص کالا و شناخت بیشتر این مسیر، می‌توانید به سامانه الکترونیکی پنجره واحد تجارت فرامرزی مراجعه کنید. سامانه الکترونیکی پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک، در اخذ مجوزهای ترخیص کالا به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری کمک می‌کند و نقش مهمی در کاهش زمان ترخیص کالا خواهد داشت.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X