مجوز ثبت سفارش چیست؟

مجوز ثبت سفارش چیست؟

مجوز ثبت سفارش 

یکی از مجوزات مهمی که در ترخیص کالا باید ارائه داده شود، مجوز ثبت سفارش کالا است. این مجوز از الزامات ورود کالا به کشور است و باید از طرف سازمان توسعه تجارت اخذ شود. برای دریافت این مجوز باید فرم درخواست ثبت سفارش که توسط بخش معاونت بازرگانی وزارت بازرگانی، در اختیار صاحبان کالا قرار داده می‌شود، تکمیل گردد و پیش فاکتور به آن ضمیمه می‌شود تا مراحل قانونی واردات کالا انجام گیرد.

پروفرما چیست و چه نقشی در مجوز ثبت سفارش دارد؟

فرم ثبت سفارش تا زمانی که پر نشده باشد، فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود و زمانی ارزشمند تلقی می‌شود که مشخصات متقاضی کالا، از روی مندرجات پروفرما تکمیل گردد. پروفرما یا پیش فاکتور، سندی است که توسط فروشنده کالا صادر می‌شود و در آن اطلاعاتی همچون، نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع کالا، نام کشور سازنده، اعتبار پروفرما، قیمت کالا، شرایط پرداخت، زمان تحویل کالا و مبدأ آن مشخص می‌شود. در واقع دارا بودن یک پروفرما، ابتدایی‌ترین قدم یک تاجر است که برای واردات و صادرات هر کالایی باید برداشته شود.

 

مجوز ثبت سفارش از الزامات ورود کالا به کشور است و باید از طرف سازمان توسعه تجارت اخذ شود.

 

آیا واردات هر کالایی نیاز به مجوز ثبت سفارش دارد؟

بله. واردات هر نوع کالایی در گام نخست، نیاز به اخذ مجوز ثبت سفارش دارد و بدون ارائه آن، ترخیص کالا انجام نمی‌پذیرد. دریافت این مجوزها اکنون به‌صورت الکترونیکی امکان‌پذیر شده است و از طریق سامانه جامع گمرکی، می‌توان مراحل ترخیص کالا را انجام داد. درصورتی‌که مجوز ثبت سفارش دریافت نشود، امکان اظهار کالا در این سامانه وجود نخواهد داشت.

اخذ مجوز ثبت سفارش چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا باید شرایط درخواست‌کننده فراهم شود. بدین منظور واردکننده باید شخص حقیقی یا حقوقی باشد و برگ ثبت‌نام رایانه‌ای و کارت بازرگانی معتبر نیز داشته باشد. اوراق درخواست ثبت سفارش در مراحل بعدی باید تهیه شوند و بر طبق پروفرما مشخصات درخواستی در برگه درخواست ثبت سفارش، درج شود. در بسیاری از موارد همراه با مجوز ثبت سفارش، نیاز است تا مجوزهای دیگری دریافت شود.  بسته به نوع کالا، این مجوزها می‌توانند یک یا چندین نوع از 37 مجوزی باشند که در هنگام ترخیص کالا، به کالا داده می‌شود. این مجوزها بر اساس شرایط ورود کالا، که در جدول تعرفه های کتاب مقررات صادرات و واردات درج شده است، به کالا تعلق می‌گیرد. با ورود به سامانه جامع گمرکی، مراحل دیگر اخذ مجوز انجام می‌گیرد. برای تکمیل این روند، باید مدارکی همچون اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی تهیه شود و در صورت دارا بودن مدارک مربوط به بخش تولیدی، این مدارک در این سایت بارگذاری شود. بعد از اخذ مجوز ثبت سفارش باید به شرکت بیمه مراجعه کرد. اخذ بیمه‌نامه در بسیاری از مراحل ورود کالا اجباری است و باید از شرکت‌های بیمه‌گذار برای این کار استفاده کرد. در آخر نیز خریدار با کمک بانک واسطه، اقدام به ثبت سفارش کالا و پرداخت وجه، می‌کند.

اعتبار مجوز ثبت سفارش

بعد از دریافت مجوز ثبت سفارش، این نکته را فراموش نکنید که مجوزها مدت زمان اعتبار دارند و بین 3 تا 6 ماه قابل استفاده‌اند. در صورتی که اعتبار مجوز ثبت سفارش از بین رفته باشد می‌توان آن را به‌صورت روزانه یا کوتاه مدت، تمدید کرد.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X