اخذ مجوز و استانداردهای گمرکی

اخذ مجوز و استانداردهای گمرکی

استانداردهای گمرکی

اخذ مجوز و استانداردهای گمرکی موضوعی است که در ترخیص بیشتر کالاها مطرح می‌شود. تمامی کالاهایی که توسط تجار به بازار عرضه می‌شوند، نیاز به اخذ مجوز ندارند بلکه تنها بخشی از این اقلام هستند که مشمول قانون اجباری اخذ مجوز و استانداردهای گمرکی خواهند بود. هرچند اخذ مجوز و استانداردهای گمرکی تا حدودی زمان بر است اما تمامی این مجوزها در جهت حفظ امنیت جان مردم و افزایش کیفیت کالاها صادر می‌گردند و امری ضروری و مهم در سلامت جامعه محسوب می‌شوند.

چرا تنها برخی از کالاها نیاز به مجوز و استاندارد دارند؟

این اقلام، معمولاً محصولاتی هستند که با جان هم وطنانمان در ارتباط‌اند. برای مثال تمامی مواد غذایی، مواد گیاهی، لبنیات‌ها و داروها باید با اخذ مجوز و استاندارد گمرکی وارد کشور شوند. این مواد از همان ابتدا در گمرک مورد بازرسی و آزمایش قرار می‌گیرند تا در صورتی که با استانداردهای تعیین شده همراه باشد، وارد کشور شوند. اسباب بازی‌ها و برندهای کیف و کفش معروف نیز باید با مجوز وارد کشور شوند. مورد دیگری که نیاز به مجوز دارد، تمامی کالاهایی است که مشمول رعایت قانون کپی رایت قرار گرفته است. کتاب‌ها و دی وی دی‌ها و … از این قبیل‌اند.

 

 

اخذ مجوز و استانداردهای گمرکی موضوعی است که در ترخیص بیشتر کالاها مطرح می شود.

 

 

چه کالاهایی از گرفتن مجوز استاندارد معاف‌اند؟

اگر تعداد کالاهای وارد شده کمتر از 5 عدد باشد و یا از لحاظ ارزش گذاری کمتر از 3000 دلار باشند، نیازی به گرفتن مجوز استاندارد نیست. این مورد تنها برای کسانی است که یک یا دو بار این کالاها را وارد می‌کنند و اگر فرد بخواهد چندین بار با تعداد کم کالاهای خود را وارد کند تا از دریافت مجوز دوری کند، از واردات آن کالا، جلوگیری خواهد شد.

اخذ مجوز استاندارد کالا چگونه است؟

اقلامی که شامل استاندارد اجباری می‌شوند، باید مورد آزمایش قرار گیرند. در گذشته کالاها به آزمایشگاه‌ها ارسال نمی‌شد و نمایندگانی که در گمرک حضور داشتند، استاندارد آن را تأیید می‌کردند اما با افزایش کالاهای وارداتی، این کار نیاز به محافظت بیشتری پیدا کرد. کالاها برای بررسی استاندارد به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند و با انجام آزمایشاتی که بستگی به نوع کالا و میزان آن دارد، سلامت و یا عدم سلامت کالا تأیید می‌شود. در صورتی که کالا از استاندارد برخوردار باشد، مجوز استاندارد کالا به محصول داده می‌شود.

با چند مورد از مجوزات گمرکی مهم آشنا شوید!

مجوز بهداشت

تمامی اقلامی که نیاز به کسب مجوز دارند، باید بررسی شوند و در این میان، هر مجوزی با مجوز دیگر متفاوت است. برای مثال برای وارد کردن محصولات آرایشی، نیاز به مجوز بهداشت است و ازاین‌رو، تاجران باید آنالیز کامل محصولات خود را به مسئولان گمرکی ارائه دهند تا در صورت تأیید، مجوز بهداشت به محصولات داده شود.

مجوز قرنطینه

 مجوز قرنطینه از دیگر مجوزاتی است که بسیار مهم است. واردات هر نوع گیاه، میوه، گل و حتی خرده‌های چوب نیاز به مجوز قرنطینه دارد. در ابتدا گواهی بهداشت مبدأ ارائه داده می‌شود و درصورتی‌که آلودگی کالا تشخیص داده شود، باید کالا قرنطینه شود. برخی از آلودگی‌ها به‌راحتی از بین می‌روند و محصول به دست صاحب کالا می‌رسد اما اگر این آلودگی‌ها همچنان باقی بمانند، باید کالا عودت داده شود و یا به‌طور کامل نابود شود تا هیچ‌گونه آلودگی و بیماری وارد کشور نشود.

مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز برای اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های فکری صادر می‌گردد تا نظارت مستقیمی بر روی اسباب‌بازی‌های داخلی کشور وجود داشته باشد.

مجوز سازمان انرژی اتمی

مجوز سازمان انرژی اتمی نیز برای ترخیص کالاهایی که ممکن است باعث آلودگی محیطی شوند، کاربرد دارد. ضایعات چدن، فولاد، مس، نیکل، آلومینیوم، سرب، رادیو داروها، دستگاه‌های مایکروفر، لامپ‌های ماوراءبنفش و دستگاه‌هایی که با امکانات ایکس ری و لیزر همراه هستند باید مجوز سازمان انرژی اتمی داشته باشند. این کالاها در این سازمان موردبررسی قرار می‌گیرند و اگر اشعه‌های آن‌ها بی‌ضرر باشند، مجوز سازمان انرژی اتمی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

چه مدتی طول می‌کشد تا مجوز استاندارد کالا دریافت شود؟

برای اخذ مجوز استاندارد کالا، معمولاً یک هفته تا دو ماه زمان لازم است. البته این موضوع شامل لبنیات و موادی که زود فاسد می‌شوند نمی‌شود و معمولاً این محصولات، زودتر از سایر محصولات، مجوز استاندارد کالا را دریافت خواهند کرد.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X