بررسی فرآیند های واردات کالا

بررسی فرآیند های واردات کالا

از جمله فعالیت های تجاری و اقتصادی مهم در هر کشوری، واردات کالا از کشور های مختلف می باشد که از زمان های قدیم برای تامین نیاز های جامعه رواج داشته است. همانطور که می دانید تولید برخی اقلام و محصولات به دلیل نبود امکانات کافی یا موقعیت جغرافیایی کشور ها قابل انجام نبوده است به همین دلیل برای تامین این دسته از اقلام خاص باید هزینه های سنگینی پرداخته شوند. دولت ها با فراهم نمودن شرایط مناسب برای انجام فرآیند واردات کالا ،سعی دارند نیاز های کشور و مردم را تامین نمایند.

می توان گفت در تامین نیازهای یک جامعه، واردات کالا یک امر مهم و حیاتی محسوب می شود و در صورت توجه نشدن به این فعالیت اقتصادی و سخت گیری بیش از اندازه در فرآیند واردات کالا ؛ دولت ها در آینده ای نزدیک با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد. پس می توان گفت که این فعالیت اقتصادی می تواند نقش مهمی در پیشرفت و توسعه یک کشور داشته باشد.

 

مراحل واردات کالا

  1. اخذ کارت بازرگانی

در این مرحله بازرگانانی که تازه مشغول بکار شده اند می بایست نسبت به اخذ و دریافت کارت بازرگانی خود اقدام نمایند. این کارت در دو نوع حقیقی و حقوقی تقسیم بندی شده که هر کدام دارای کاربرد مختلفی هستند.

 

فرآیند واردات کالا
فرآیند واردات کالا

 

  1. انتخاب حوزه فعالیت

در این مرحله باید حوزه ای که می خواهید در آن به واردات کالا بپردازید مشخص نمایید. به عنوان مثال: بعضی تنها قصد فعالیت با یک کشور خاص دارند و اما بعضی دیگر قصد دارند با کشور های مختلف ارتباط برقرار نموده و کالا های مختلفی را به کشور وارد نمایند.

 

  1. آشنایی با قوانین و مقررات روز

بد نیست بدانید که بر اساس نیاز کشور ها، برخی قوانین و بخشنامه ها مرتبا در حال تغییر هستند. به همین دلیل برایاینکه تجارت شما رشد نماید می بایست به صورت روزانه اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت خود را مطالعه کرده و اطلاعاتتان در این حوزه را دائما بروز رسانی کند.

 

  1. انتخاب کشور و کالای وارداتی

می بایست شرایط صادرات کشورهای مختلف و فروشندگان گوناگون را بررسی نمایید.

از پیش زمینه های مورد نیازتان شناخت زبان کشور مورد نظر و آشنایی با قوانین و مقررات تجاری آن می باشد.

 

  1. درخواست ارسال پیش‌فاکتور یا پرفرما

از مهم ترین های فرآیند واردات کالا، پرفرما یا پیش ‌فاکتور محسوب می شود که بعدا از آن جهت ثبت سفارش نیز استفاده می‌شود. در واقع پیش‌ فاکتور که توسط فروشنده برای خریدار ارسال خواهد شد، یک سند است که در آن در مورد مشخصات کامل کالا توضیح داده شده.

فرآیند واردات کالا
فرآیند واردات کالا

 

  1. ثبت سفارش

در این مرحله واردکننده کالا به سامانه ثبت سفارش وزارت صمت مراجعه کرده و درخواستی برای واردات کالا های مورد نظرش ارائه خواهد داد. برخی از کالا ها ممکن است دارای ممنوعیت وارداتی باشند به همین دلیل پیش از خرید کالا و انجام سایر مراحل واردات؛ درخواست واردات کالا توسط کارشناسان وزارت صمت بررسی شده تا کالا های خارج از قوانین و مقررات خریداری نشوند.

 

  1. تخصیص ارز و پرداخت بین‌المللی

واردکننده می بایست به یکی از چندین روش ممکن اقدام به تهیه ارز کند. ناگفته نماند که معمولا دولت برای بعضی از کالا های اساسی ارز ترجیحی یا ارز دولتی می ‌دهد تا برای انجام فرآیند واردات کالا بستر مناسبی ایجاد نماید.

 

  1. حمل و نقل و بیمه کالا

روش ‌های گوناگونی برای حمل‌ و نقل کالا ها وجود دارد که شامل: حمل‌ و نقل جاده‌ ای، ریلی، هوایی و دریایی است. بسته به مبدا کالا و توافق با فروشنده یکی از این روش ها را با استفاده از قواعد بین ‌المللی اینکوترمز انتخاب می شوند.

 

  1. ترخیص کالا از گمرک

در این مرحله کالای خریداری شده وارد گمرک شده و با آگاهی از قوانین ترخیص کالا به گمرک مراجعه کرده و اقدام به ترخیص کالا از گمرک نمایید.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X