دور اظهاری واردات

برای وارد کردن کالا از خارج کشور باید آن را از فیلتری به نام گمرک رد کرد؛ برای این کار باید سلسله مراتبی طی شود تا کار بصورت قانونی پیش رفته و کالا به عنوان کالای قاچاق شناخته نشود. یکی از این مراحل ارائه اظهارنامه گمرکی است. اما اظهار کالا و دور اظهاری واردات دقیقا چه معنایی دارند؟ از چه طریقی می‌توان کالا را به گمرک اظهار داشت؟ قصد داریم در این مقاله به این‌ سوالات پاسخ دهیم.

شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در رابطه با اظهارنامه گمرکی و دیگر موارد مربوط به امر واردات و صادرات کالا، با ما در تماس باشید.

ترخیص کالا از گمرک

برای ورود کالا به کشور اصطلاحا باید آن را از گمرک ترخیص کرد؛ ترخیص کالا به معنای انجام تمام امورات و تهیه تمام مدارک لازم برای ورود کالا به کشور است. معمولا به خاطر دشواری خاص و زمانبر بودن این مراحل، افراد این کار را به شخص یا موسسه‌ای تحت عنوان ترخیص‌کار می‌سپارند.

برای ترخیص کالا باید سلسله مراتبی را طی کرد؛ این سلسله مراتب عبارتند از:

  • ثبت اظهارنامه یا دور اظهاری واردات از طریق سامانه EPL
  • دریافت کوتاژ
  • تعیین مسیر گمرکی
  • کنترل و ارزیابی
  • اخذ مجوز
  • بررسی تعرفه و تطبیق کالا
  • پرداخت صندوق
  • خروج کالا

چرا تنظیم اظهارنامه گمرکی و دور اظهاری واردات مهم است؟

برای اینکه بتوان کالایی را از گمرک خارج کرد، باید اظهارنامه درست و دقیقی را ارائه داد؛ چون در غیر این صورت امکان خروج کالا وجود ندارد. اظهارنامه گمرکی نقش سندی را بازی می‌کند که تمام اطلاعات مربوط به کالا در آن درج شده و درصورتی می‌توان کالا را از گمرک خارج کرد که این اطلاعات با خود کالا مغایرتی نداشته باشند و دقیقا شامل مواردی باشند که خود گمرک برای شناسایی کالا به آن‌ها نیاز دارد.

تنظیم دور اظهاری واردات برای این است که به گمرک گفته شود کالاهای وارد شده دقیقا چه هستند؛ اطلاعاتی مانند وزن، تعداد، ارزش و ماهیت کالای وارد شده از جمله مواردی است که باید درست و دقیق ثبت شوند.

اگر اظهارنامه‌ به درستی تنظیم شود و کالا با آن کاملا مطابقت داشته باشد، به راحتی می توان پس از طی کردن سلسله مراتب، کالا را از گمرک ترخیص کرد؛ اما در صورتی که اطلاعات درج شده در اظهارنامه با کالا مغایرتی داشته باشد، شخص باید طبق قانون جریمه بپردازد.

بنابراین درست تنظیم کردن دور اظهاری و اظهارنامه گمرکی اهمیت بسیار زیادی دارد.

ارائه اظهارنامه و دور اظهاری واردات درست و دقیق به گمرک اهمیت زیادی دارد، چون در غیر اینصورت به کالای شما اجازه خارج شدن از گمرک داده نمی‌شود و باید به دلیل تخطی جریمه‌ بپردازید. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در این راه از تجربه کافی برخوردار نیستید، حتما با یک ترخیص‌کار مشورت کرده تا اطلاعات لازم را دریافت کنید.

 

شرکت ستاره تجارت آسان با سابقه بیش از 30 سال کار در حوزه ترخیص و امورات گمرکی، افتخار این را دارد که شما عزیزان را در این مسیر همراهی کرده و تجربه خود را در انجام تشریفات توسط گروه متخصص در اختیارتان بگذارد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت ستاره تجارت آسان مراجعه کرده و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

X