مفهوم دامپینگ در تجارت بین الملل

مفهوم دامپینگ در تجارت بین الملل

دامپینگ به چه معنی است؟

دامپینگ از مشتقات واژه (Dump) و به معنای فروختن جنس به قیمت خیلی ارزان است.

دامپینگ، یک اصطلاح در زمینه اقتصاد و تجارت است و به معنای نوع خاصی از سیاست در قیمت گذاری اجناس و کالا ها می باشد. این نوع قیمت گذاری مخرب بیشتر در عرصه تجارت بین المللی اجرا می شود. دامپینگ هنگامی رخ می دهد که یک تولید کننده کالای خود را با قیمتی ارزان و کمتر از آن چه که در بازارهای داخلی به فروش می رسد، به کشوری دیگر صادر می کند.  این نوع قیمت گذاری ارزان اثر مخربی روی اقتصاد بین المللی دارد.

دامپینگ به چه هدفی انجام می شود؟

ممکن است تولید کننده کالا با این کار، در کوتاه مدت متضرر شود؛ اما با این سیاست آسیب زننده در دراز مدت می تواند سود بیشتری نصیب خود کند. دامپینگ با هدف افزایش سهم تولید کننده در بازار فروش خارجی و بین المللی انجام می شود. هنگامی که تولید کننده کالای خود را با قیمتی بسیار پایین در بازارهای خارجی به فروش می رساند، رقابت تنگاتنگی ایجاد کرده و سرانجام برنده میدان رقابت می شود؛ در این هنگام بازار آن کالا را به صورت انحصاری به دست می گیرد و به این ترتیب می تواند کیفیت و قیمت کالای خود را در هر سطحی که باشد، به بازار مصرف تحمیل کند.

معمولا تولیدکنندگان هنگامی که بازار را در انحصار خود در آوردند، قیمت کالاهای خود را بالا می برند تا از حالت انحصاری که ایجاد کرده اند، نهایت سود را کسب کنند.

دامپینگ در سازمان تجارت جهانی

در توافقات ضد دامپینگ سازمان تجارت جهانی، از دامپینگ جلوگیری نمی شود، مگر آن که این عمل، صنعت داخلی کشور تولید کننده را تهدید کرده یا به آن آسیب جدی برساند. همچنین هنگامی که دامپینگ باعث عقب ماندگی و رکود صنعت داخلی کشور تولید کننده شود، سازمان تجارت جهانی با اتخاذ سیاست های ضد دامپینگ از آن جلوگیری می کند.

اصطلاح دامپینگ معانی منفی را به ذهن بسیاری از افراد متبادر می کند. حتی طرفداران بازار رقابتی نیز دامپینگ را نوعی از رقابت ناسالم و مخرب می دانند. حامیان گروه های کارگری اعتقاد دارند که باید از کسب و کارها در برابر تأثیرات دامپینگ محافظت کرد؛ در این صورت عواقب منفی این پدیده بر سطوح مختلف اقتصادی کاهش می یابد.

مسائل حقوقی دامپینگ

همان طور که پیشتر گفته شد، اگر یک شرکت کالای تولیدی خود را با قیمتی پایین از قیمت متوسط آن محصول در بازار داخلی، به بازارهای خارجی عرضه کند، به این عمل دامپینگ گفته می شود.

دامپیگ، نوعی از تبعیض در قیمت گذاری است و  تبعیض قیمت درجه سوم محسوب می شود. (تبعیض قیمت، هنگامی رخ می دهد که یک کالا، با قیمت های متفاوتی در بازار عرضه شده و به فروش برسد). در مورد اینکه آیا دامپینگ، فضای رقابتی ناسالمی ایجاد می کند یا خیر، نظریات متفاوتی ارائه شده است. اما بسیاری از دولت ها برای حمایت از صنعت داخلی خود، از دامپینگ جلوگیری می کنند و موانع قانونی بر سر راه تولید کنندگانی که قصد این کار را دارند، قرار می دهند.

توافق نامه سازمان تجارت جهانی، قانون مشخصی برای مقابله با دامپینگ تصویب نکرده است. تمرکز این سازمان بر این موضوع است که دولت ها چگونه باید با این پدیده برخورد کنند. سازمان تجارت جهانی اقدامات خاصی را برای مقابله با این روند مخرب اجرا می کند و این اقدامات را توافق نامه ضد دامپینگ می نامد.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X