واردات در مقابل صادرات

واردات در مقابل صادرات

از شیوه هایی که دولت در زمینه تشویق صادرکنندگان اتخاذ کرده اجازه ورود کالاهایی است که یا برای تولید کالای صادره استفاده میگردد و یا تضمین کننده سود و منفعت برای فرد مذکور بوده که این امر موجب تحصیل در امر صادرات میگردد. شایان ذکر است که این موضوع تا آنجایی مطلوب بوده که در گرو کالاهایی باشد که در امر تولید کالای صادراتی مورد استفاده قرار گیرد چرا که اگر از این چرخه خارج شود و خصوصا این واردات پا به عرصه کالاهای لوکس و مصرفی بگذارد صرف نظر از ضرورت واردات آن کالا میتواند ضربه سهمگینی به چرخه اقتصادی کشور وارد کند به نحوی که هرگاه دولت چنین امتیازی را بنا به صلاح دید کشور لغو کند امر صادرات یک باره سیر نزولی یا بلعکس به خود گیرد. بر اساس قانون واردات در مقابل صادرات این شکل از واردات میتواند حتی پیش از صدور کالا انجام گیرد اما بدین شرط که ضمانت های لازم به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود. واردات در مقابل صادرات شامل تمامی کالا ها نمیشود و دولت هر ساله بر اساس نیازهای ضروری کشور لیستی از اقلام مجاز اینگونه از واردات را اعلام میکند. صادر کنندگان کالاهای غیر نفتی در قبال صادرات کالاهای خود مجاز به ورود اقلامی هستند که از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت يا ستاد پشتيباني برنامه تنظيم بازار اعلام گردیده است. همچنین بر اساس تبصره یک ماده شش قانون مقررات صادرات و واردات، صادرات در مقابل واردات در مناطق مرزي مشمول سقف تعيين شده براي همان مرز مي‌گردد.

واردات قطعی

واردات قطعی که با عنوان واردات برای مصرف داخلی هم شناخته میشود به ورود و ترخیص اقلامی گفته میشود که عوارض گمرک به منظور وارد کردن آن به کشور بر روی کالا اعمال شده است و کالا اجازه ورود برای مصرف داخلی را پیدا میکند . در این پروسه امکان دارد که کالا در ابتدای امر به انبار گمرک برده شود و بعدا ترخیص گردد که در این صورت تا زمان ترخیص کالا پرداخت عوارض هم به تعویق میوفتد باید بدین نکته توجه داشت در مدت زمانی که کالا به انبار گمرک سپرده شده هزینه اجاره انبار بر عهده واردکننده محترم می باشد.

مدارک لازم جهت واردات قطعی بدین شرح است: اظهار نامه گمرکی واردات، کارت بازرگانی، قبض انبار، بارنامه، گواهی مبدا، فاکتور، اعلامیه ارز، پروفرما (پیش فاکتور)، ثبت سفارش، لیست بسته بندی، بیمه نامه

واردات موقت

ورود موقت کالا رویه گمرکی است که در آن کالا طی مدتی مشخص با شرایطی از پیش تبیین شده اجازه ورود به قلمرو گمرکی کشور را پیدا میکند. این کالا ها باید در موعد مقرر که گمرک ایران تعیین کرده بدون هیج تغییری از کشور خارج گردند البته تغییرات ناشی از اصطحلاک از این قاعده استثنا هستند. میتوان از کالاها به ‌منظور عرضه در نمایشگاه‌ها، دستگاه‌های فیلم‌برداری و عکس‌برداری هوایی و فیلم‌های همراه آن‌ها پس از ارائه موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دستگاه‌های مطالعات علمی، آموزشی، تربیتی، فنی و مهندسی نقشه‌برداری، دستگاه‌ها برای تعمیر ماشین‌آلات و دستگاه‌ها به عنوان نمونه ای از کالاهایی با واردات موقت یاد کرد.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X