مراحل ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا

ترخیص کالا چیست؟

تمامی کالاهای وارداتی به کشور، باید مدتی در گمرک متوقف شده تا مراحل اداری و تشریفات ترخیص کالا انجام شود. برای ترخیص کالا نیاز به اخذ مجوز های واردات و ترخیص نیز هست. بنابر این ترخیص کالا از گمرک یک فرآیند کاملا پیچیده و تخصصی بوده و نیاز به فردی آموزش دیده، مسلط به قوانین و تشریفات گمرکی و با تجربه دارد. ترخیص کار گمرک شخصی است که به وکالت از طرف مالک کالا، کار اخذ مجوزهای واردات را انجام می دهد و کالای وارداتی را از گمرک آزاد می کند.

ویژگی های ترخیص کار گمرکی

یک ترخیص کار باید پس از کسب آموزش و مهارت های لازم، در آزمون حق العمل کاری شرکت کرده و نمره قبولی کسب کند. پس از آن پروانه حق العمل کاری برای وی صادر می شود که نشان دهنده شایستگی او در امر ترخیص کالا است.

جدای از مسائل تخصصی و حرفه ای، یک ترخیص کار گمرکی باید از نظر اخلاقی نیز امین و مورد اعتماد باشد تا بازرگانان بتوانند به او اعتماد کرده و محموله های با ارزش گمرکی را به وی بسپارند. شرکت ستاره تجارت آسان با در اختیار داشتن ترخیص کاران مورد اطمینان، با تجربه و متخصص در امور گمرکی، آماده است تا در تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک، در کنار شما باشد.

مراحل ترخیص کالا

پس از هماهنگی با ترخیص کار و اعزام وی به گمرک، نوبت به تشریفات اداری ترخیص کالا می رسد. این تشریفات شامل چندین مرحله ثبت نام در سامانه های گمرکی، تکمیل و تحویل فرم های اطلاعات کالا، بازرسی، صدور بیجک و سرانجام ترخیص کالا است.

ثبت سفارش

در مرحله اول می بایست اطلاعات کالا را  بر اساس موارد مندرج در پیش فاکتور مهر و امضا شده (performa)  در سامانه ثبت سفارش یا ثبتارش درج نمود. پس از آن از طرف سامانه یک کد ده رقمی دریافت می شود که نشان دهنده صحت اطلاعات و قانونی بودن واردات در حال انجام است.

تکمیل و ثبت اظهار نامه

پس از اخذ کد ثبت سفارش باید فرم های اظهار نامه را تکمیل کرد. فرم های اظهار نامه گمرکی شامل دو بخش هستند: اطلاعات مربوط به مالک کالا و نماینده قانونی وی، و اطلاعات مربوط به کالا ( یا کالا ها)

در این مرحله کارشناس گمرک بر اساس اطلاعات دریافتی، صلاحیت وارد کننده کالا را بررسی می کند. در صورتی که مالک کالا به گمرک بدهکار نباشد و دارای کارت بازرگانی معتبر باشد، صلاحیت وی تأیید خواهد شد.

سپس اطلاعات مربوط به کالا بررسی می شود و در صورتی که مشکل یا تناقضی وجود نداشته باشد، شماره ثبت یا کوتاژ به محموله های بار، تعلق می گیرد و مسیر ارزیابی کالا مشخص می شود. در ادامه ممکن است کالا در مسیر سبز، زرد یا قرمز قرار گیرد. ارائه گواهی انطباق با استاندارد، برای کالاهای مشمول استاندارد اجباری در این مرحله ضروری است.

مسیر سبز

در این حالت، کارشناس گمرک مدارک را به صورت اجمالی بررسی کرده و کالا را وارد مراحل بعد می کند.

مسیر زرد

در این حالت کارشناس باید مدارک را با دقت و به صورت مفصل بررسی کند و قرار گرفتن کالا در این مسیر، کار را کمی طولانی تر می کند.

مسیر قرمز

اگر کالای وارداتی در مسیر قرمز قرار بگیرد، بایستی کارشناس گمرک از محموله بازدید کند و گزارشات بازرسی، آزمایشگاه و قرنطینه را استعلام و بررسی می کند.

کنترل و بازرسی

پس از ثبت کالا، بازرسی فیزیکی انجام شده و ارزیاب گمرک، کالا را بازدید نموده و ارزیابی می کند. در این مرحله ارزیاب وجوه پرداختی به گمرک را برآورد کرده و در اظهار نامه ثبت می کند. پس از بررسی نهایی اطلاعات در سیستم ثبت می شود.

پرداخت هزینه ها، صدور بیجک و ترخیص کالا

پس از تأیید میزان هزینه های گمرکی، بایستی آن را پرداخت کرده و فیش بانکی را به همراه سایر مدارک به صندوق تحویل داد. پس از بررسی نهایی مدارک و پرداخت هزینه های جانبی احتمالی، برگ سبز گمرکی صادر می شود. در مرحله آخر کارشناس گمرکی مجددا مدارک را بررسی کرده و مجوز بارگیری را صادر می کند. در این قسمت تشریفات گمرکی ترخیص به پایان رسیده و با مراجعه به انبار، مراحل کنترل نهایی، صدور بیجک و بارگیری انجام می شود.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X