ترخیص تجهیزات مخابراتی

ترخیص تجهیزات مخابراتی

لازمه رشد و پویایی بخش صنعت و ارتباطات، به کارگیری تجهیزات و دستگاه هایی است که ضمن دارا بودن کیفیت بالا، به روز بوده و از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا بهره مند باشند. بخش کوچکی از نیاز کشور به این دستگاه ها و تجهیزات به وسیله تولید داخلی و بخش عمده آن با واردات تجهیزات مخابراتی و رادیویی تأمین می شود.

تجهیزات مخابراتی از جمله اقلام وارداتی ضروری در بخش صنعت و ارتباطات کشور است. برای واردات این تجهیزات و دستگاه ها، باید مجوز های خاصی گرفته شده و مراحل اداری و تشریفات گمرکی طی شود که در این مطلب به آن پرداخته خواهد شد.

مراحل ترخیص تجهیزات مخابراتی

مجوز های لازم برای ترخیص تجهیزات مخابراتی

بر اساس آیین نامه تأیید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات، ورود، تولید و عرضه تجهیزات و دستگاه های مخابراتی، ارتباطی، رادیویی، پستی، و فناوری اطلاعات مستلزم اخذ مجوزهای لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد.

مجوز های لازم شامل موارد زیر می باشد:

  • گواهی تأیید نمونه
  • گزارش تأیید
  • مجوز ترخیص کالا
  • مجوز بهره برداری
  • مجوز واردات و صادرات
  • مجوز خرید و فروش

گواهی تأیید نمونه :

گواهی تأیید نمونه، از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر می شود. در این تأییدیه، گواهی می شود که کالا و تجهیزات مخابراتی مورد نظر، با استاندارد های فنی و مقررات تصویب شده ی سازمان تطابق کامل دارد و استفاده از آن برای اتصال به شبکه های ارتباطی کشور، مجاز و بلامانع است.

برای دریافت گواهی تأیید نمونه، پس از طی روال اداری و مکاتبات با آزمایشگاه ها، یک نمونه از کالا برای آزمایشگاه های همکار و تأیید شده (مندرج در وب سایت سازمان تنظیم مقررات)، فرستاده می شود. در آزمایشگاه به بررسی مدارک، نصب و پیکربندی کالاها، انجام آزمایش و آزمون ها برای بررسی کیفیت و استانداردهای تجهیزات، بررسی نتایج آزمون و تهیه گزارش آزمون ها پرداخته شده و پس از طی این مراحل، در صورتی که وجود استانداردهای کیفی نمونه کالا، در آزمون ها محرز شود، گواهی تأیید نمونه از طرف سازمان تنظیم مقررات برای کالا صادر می گردد.

انواع گواهی تأیید نمونه:

گواهی تأیید نمونه دائم ، در صورتی صادر می شود که تمامی آزمون ها توسط متقاضی انجام شود. اعتبار این گواهی به مدت سه سال است.

گواهی تأیید نمونه موقت ، در صورتی صادر می شودکه بخشی از آزمایشات و آزمون ها توسط متقاضی انجام شده باشد. اعتبار این گواهی به مدت شش ماه است.

گزارش ترخیص بر اساس اظهار متقاضی ، زمانی صادر می شود که امکان بررسی و انجام آزمون های تأیید کیفیت، در هیچ یک از آزمایشگاه های مورد تأیید سازمان تنظیم مقررات، وجود نداشته باشد.

گزارش عدم امکان بررسی و تأیید دستگاه ، در صورتی صادر می شود که آزمایشگاه امکان انجام آزمون ها را داشته باشد، ولی برای این کار نیاز به تجهیزات خاصی باشد. در این موارد، متقاضی برای دریافت گواهی تأیید نمونه موظف است این تجهیزات را تهیه کند؛ اما در صورتی که متقاضی نسبت به تهیه تجهیزات برای انجام آزمون اقدام نکند، این گزارش صادر می شود.

نامه گزارش یا ترخیص بر اساس تعهد متقاضی ، زمانی صادر می شود که دستگاه در آزمون ها با کیفیت و استاندارد های لازم تطابق نداشته باشد، ولی متقاضی به دلیل نیاز مبرم به دستگاه تصمیم به ترخیص آن داشته باشد. در صورت دریافت این نامه، استاندارد های دستگاه تأیید نشده و تنها اجازه ترخیص به آن داده می شود.

گزارش تأیید

این گزارش برای تأیید تجهیزاتی صادر می شود که بخشی از مشخصات آنها با ضوابط و مقررات سازمان مغایر است، یا به دلیل عدم امکان آزمایشات لازم، امکان صدور گواهی تأیید نمونه برای این تجهیزات وجود ندارد.

مجوز ترخیص

برای ترخیص تجهیزات مخابراتی، پس از ثبت سفارش و دریافت گواهی تأیید نمونه، مجوز ترخیص صادر خواهد شد.

مجوز یا پروانه بهره برداری

مجوز یا پروانه بهره برداری به منظور استفاده و اپراتوری دستگاه ها و تجهیزات مخابراتی، رادیویی، ارتباطی و فن آوری صادر می شود. برای نصب و استفاده از این تجهیزات، اخذ این مجوز ضروری است.

مجوز واردات و صادرات

جهت واردات تجهیزات مخابراتی و یا صادرات آن ها، بایستی نسبت به اخذ این مجوز اقدام نمود.

مجوز خرید و فروش

خرید و فروش دستگاه ها و تجهیزات مخابراتی نیز نیازمند دریافت مجوز از نهادهای مربوطه می باشد.

همان طور که ذکر شد، هرگونه صادرات و واردات، خرید و فروش، انتقال مالکیت، ساخت و تولید این تجهیزات و دستگاه ها، وابسته به مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد.

ثبت سفارش تجهیزات مخابراتی، رادیویی و ارتباطی

فرآیند ترخیص تجهیزات مخابراتی شامل دو مرحله ثبت سفارش و ترخیص است؛ که هر یک دارای مراحل و تشریفات خاصی است. ابتدا باید با مراجعه به پرتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گروه بندی محصولات و کالاهای وارداتی را مشخص نمود.

ثبت سفارش تجهیزات مخابراتی:

  • برای ثبت سفارش کالاهای مخابراتی وارداتی گروه اول، دارندگان پروانه بهره برداری و خرید و فروش، باید نسبت به اخذ تاییدیه از معاونت بررسی فنی و صدور پروانه اقدام نمایند. اخذ این تأییدیه با تکمیل و تحویل این مدارک امکان پذیر است:
  • درخواست کتبی متقاضی
  • ارائه پروانه بهره برداری
  • اصل و کپی پیش فاکتور
  • اظهارنامه فنی تکمیل شده و کاتالوگ محصول
  • گواهی تأیید نمونه
  • برای ثبت سفارش کالاهای مخابراتی گروه دوم، متقاضی، باید قبل از خرید کالا از اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مربوطه ، تأییدیه دریافت نماید. دریافت این تأییدیه با تکمیل و تحویل این مدارک امکان پذیر است:
  • درخواست کتبی متقاضی مبنی بر ثبت سفارش
  • اصل و کپی پیش فاکتور
  • اظهارنامه فنی تکمیل شده و کاتالوگ محصول
  • گواهی تأیید نمونه

جهت اخذ مجوز ثبت سفارش متقاضی واردات تجهیزات مخابراتی یا نماینده قانونی وی بایستی به سامانه اینترنتی سازمان تنظیم مقررات مراجعه کرده و پس از ثبت نام و تکمیل اطلاعات مربوطه، درخواست خود را به کارتابل رئیس اداره امور گمرکی ارسال نماید.

پس از دریافت تأییدیه ثبت سفارش و تحویل آن به همراه سایر مدارک (گواهی تأیید نمونه، اظهارنامه، بارنامه، گواهی مبدأ، فاکتور، قبض انبار، ترخیصیه، فهرست بسته بندی و کاتالوگ) مجوز ترخیص تجهیزات مخابراتی صادر خواهد شد.

واردات و ترخیص تجهیزات مخابراتی مستلزم شناخت انواع گروه های تجهیزات مخابراتی (دستگاه های مخابراتی گروه اول و گروه دوم) و طی مراحل و تشریفات اداری برای هریک از این گروه هاست. همکاران متخصص و پر تجربه ما در شرکت ستاره تجارت آسان، به نمایندگی از شما این مراحل پیچیده و زمان بر را در اسرع وقت طی کرده و کالاهای مخابراتی شما را از گمرک ترخیص می نمایند.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X