سقف رقابت در بورس کالا چیست؟

سقف رقابت در بورس کالا چیست؟

کالاها در بورس کالا با یک قیمت پایه عرضه می شوند که این قیمت پایه برای محصولات پتروشیمی، با محاسبه دلار تک نرخی و میانگین قیمت های جهانی، تعیین می شود. مشتریان می توانند برای خرید محصولات، با قیمتی بالاتر از قیمت پایه، با یکدیگر رقابت کنند. برای این رقابت، طبق دستورالعمل 1 مرداد امسال، حداکثر سقف رقابت، 5 درصد در نظر گرفته شده بود و نهایتا، مشتری ها تا این سقف امکان خرید بالاتر از قیمت پایه را داشتند، یعنی قیمت پایه + 5 درصد رقابت.

دو عامل واقعی نبودن قیمت های پایه و فرمول محاسبه قیمت پایه از یکسو (به علت عدم توجه به نرخ واقعی دلار یا حداقل دلار نیمایی) و همچنین محدود نگه داشتن سقف رقابت (حداکثر 5 درصد) باعث ایجاد رانت بسیار زیاد و اختلاف بالای قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی در بورس کالا و بازار آزاد شده بود.

حالا حذف سقف رقابت 5 درصد و باز شدن این سقف (تا هر عددی)، امکان رقابت در درصدهای بالاتر را برای مشتریان فراهم می کند و به این ترتیب باید انتظار داشت قیمت های نهایی معاملات، قیمت های واقعی محصولات پتروشیمی باشند. رسیدن به قیمت واقعی محصولات پتروشیمی در بورس کالا، کمک می کند اختلاف بسیار زیاد قیمت بورس و بازار آزد پر شده و جذابیت این بازار برای سفته بازی و حضور پر رنگ دلالان در این بازار کمتر شود.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X