ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از گمرک

ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از گمرک

 ماشین‌آلات صنعتی

روزانه مقادیر زیادی از کالاهای مختلف، در گمرک ترخیص می‌شوند. هر کالایی که ترخیص می‌شود، باید مراحلی را طی کند تا اجازه ورود آن کالا به کشور داده شود. فرایند ترخیص کالا نیازمند تجربه است و باید توسط افراد آگاه به ترخیص انجام گیرد. هر کالایی که در گمرک‌ها ترخیص می‌شوند، جنبه قانونی پیدا می‌کند و از حالت قاچاق خارج می‌شود. ازاین‌رو ترخیص یک کالا، سلامت کالا را تأیید می‌کند. یکی از اقسام کالاهای وارداتی که نقش مهمی در صنعت کشور دارد، ماشین‌آلات صنعتی است که در ابعاد و تعداد متنوعی، سالانه وارد کشور می‌شود. ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از گمرک، کاری زمان‌بر و طولانی است و معمولاً توسط افراد آگاه به ترخیص که در شرکت‌های ترخیص کالا فعالیت می‌کنند، انجام می‌گیرد.

واردات ماشین‌آلات صنعتی از کدام کشورها انجام می‌گیرد؟

ایران یکی از کشورهایی است که سهم بزرگی در واردات ماشین‌آلات صنعتی دارد و در میان اقلام وارداتی، حدود 3 درصد از کالاهای وارداتی شامل انواع ماشین‌آلات صنعتی می‌شود. ماشین‌آلات صنعتی تاکنون از بیش از 98 کشور در جهان، وارد ایران شده است و مهم‌ترین کشورهایی که در این امر همراهی کرده‌اند، کشورهایی همچون: ایتالیا، آلمان، چین، کره، ترکیه، امارات عربی بوده‌اند.

 

واردات ماشین‌آلات صنعتی یکی از بیشترین کالاهای وارداتی به کشور محسوب می‌شود. ماشین‌آلات صنعتی با افزایش سرعت تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی، نقش مهمی در رفع نیازهای جامعه داشته‌اند

ترخیص کالا با کمک سامانه جامع امور گمرکی

اگر تاکنون عضو این سامانه نبوده‌اید، برای ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنید. استفاده از سامانه جامع امور گمرکی، در ترخیص کالا بسیار اهمیت دارد و نقش مهمی در زمان ترخیص کالا خواهد داشت. دیگر همانند گذشته نیازی نیست که بیش از یک ماه برای ترخیص کالاهایتان به‌ویژه ماشین‌آلات صنعتی، زمان بگذارید. ترخیص کالاها با کمک این سامانه در کمتر از دو هفته انجام خواهد شد.

مراحل ترخیص ماشین‌آلات صنعتی از گمرک

به‌طورکلی ترخیص هر کالایی از گمرک نیازمند طی کردن مراحلی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. در ابتدا، ترخیص‌کار باید اسناد خود را تکمیل کند و مراحل ثبت سفارش و پر کردن پروفرما را طی کند.
  2. سپس به سامانه EPL وارد شود و اسناد مربوطه را در سایت بارگذاری کند. (در این سایت در ابتدا باید کپی شناسنامه و کارت ملی همراه با مدارک دیگر بارگذاری شوند.)
  3. پرینت اظهارنامه و دریافت کوتاژ و تعیین مسیر نیز باید از طریق این سامانه انجام گیرد.
  4. کالا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مجوزهای لازم و استانداردهای اولیه را دریافت می‌کند.
  5. هزینه ترخیص کالا که شامل هزینه‌های باربری، انبارداری، آزمایشگاه و … است در هنگام ترخیص کالا دریافت می‌شود.

واردات ماشین‌آلات صنعتی، کاری ضروری

با پیدایش رایانه‌ها و ساخت ماشین‌آلات صنعتی، بخش مهمی از نیروی انسانی که درگذشته برای کنترل دستگاه‌ها و فرایندهای صنعتی مورداستفاده قرار می‌گرفت، حذف شد. البته این حذف شدن امری ضروری و مهم برای ادامه بقای یک جامعه محسوب می‌شد. بازدهی ماشین‌آلات صنعتی چندین برابر انسان‌ها است و امکان وقوع خطا در آن‌ها تقریباً نزدیک به صفر است. واردات ماشین‌آلات صنعتی، کاری مهم و ضروری تلقی می‌شود. برای پیشرفت یک جامعه باید پیشرفت فنّاوری صورت گیرد تا بتوان با کشورهای دیگر همگام شد. ازاین‌رو واردات ماشین‌آلات صنعتی یکی از بیشترین کالاهای وارداتی به کشور محسوب می‌شود. ماشین‌آلات صنعتی با افزایش سرعت تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی، نقش مهمی در رفع نیازهای جامعه داشته‌اند. استفاده از این ماشین‌ها به کاهش پسماندهای تولیدی نیز کمک خواهد کرد و نیروهای انسانی دیگری که به کار آن‌ها نظارت دارند، از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

چه کسی ترخیص ماشین‌آلات صنعتی را انجام می‌دهد؟

شاید به نظر انجام این مسیر کاری نه‌چندان طولانی باشد اما در عمل، ترخیص ماشین‌آلات صنعتی کاری زمان‌بر است که نیاز مبرمی به تجربه خواهد داشت. ترخیص کالا معمولاً توسط ترخیص‌کاران انجام خواهد شد. البته هر واردکننده‌ای خود می‌تواند ترخیص ماشین‌آلات صنعتی خود را انجام دهد، اما ازآنجایی‌که این فرایند طولانی است، بهتر است از افراد ترخیص‌کار حرفه‌ای کمک بگیرید. این شرکت‌ها افراد آموزش‌دیده‌ای دارند که در کمترین زمان، کالای شما را ترخیص می‌کنند.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X