شرایط ترخیص بار از گمرک به چه صورت است؟

شرایط ترخیص بار از گمرک به چه صورت است؟

می دانید که فعالیت های تجاری خصوصا در بخش واردات و صادرات مراحل مختلف و پیچیده ای را شامل می شود. از جمله آنها انجام امور گمرکی و ترخیص بار از گمرک است. گاهی این مراحل توسط خود فرد انجام میگیرد و در برخی موارد یک نفر به عنوان نماینده، مسئولیت را برعهده گرفته و در قبال انجام این کار، دستمزدی را دریافت می کند. معمولا به چنین فردی ترخیص کار می گویند.

اما مسئله اینجاست؛ برای انجام چنین کاری باید شرایطی را دارا بود که از جمله مهم ترین آنها باید به کارت بازرگانی اشاره کنیم. آشنایی با نحوه ترخیص کالا از بخش گمرک و همچنین دریافت مجوزات لازم، از سایر الزامات قانونی به حساب می آید که در این بخش باید به آن آشنایی داشت. اما چه شرایطی را شامل می شود؟

مزایای ترخیص کالا

قبل از اینکه به سراغ شرایط لازم به جهت ترخیص بار از گمرک برویم، بیایید کمی به مزایای آن بپردازیم. آیا میدانستید ترخیص از گمرک چه مزایایی را می تواند برای شما به عنوان یک واردکننده و سازمان به همراه داشته باشد؟

*قانون شدن تجارت آن کالا

زمانی که کالایی را از گمرک ترخیص کرده و مراحل قانونی آن را از طریق گمرک به مراحل انتهایی میرسانید. به این معنی‌ست که مبادله آن هم از نظر قانونی و رسمی بلامانع است. در جریان هستید که اکثر پیمانکاران عمرانی برای ساخت یک پروژه مسکونی باید مجوزات مورد نیاز را دریافت کنند و الزامات قانونی را در نظر بگیرند. این مسئله درباره ورود کالا نیز صدق می کند و پروسه قانونی آن باید طی شود.

*تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی

یکی دیگر از مهم ترین مزایای ترخیص بار از گمرک به تعیین ارزش و قیمت کالای مورد نظر برمیگردد. درواقع نهادهای رسمی اقدامات لازم را به جهت ارزش گذاری قیمتی اقلام صادراتی انجام می دهند و آن را در اختیار ارگان های مختلف مانند گمرک قرار می دهند.

*پرداخت هزینه های گمرکی

در مسیر ترخیص کالا از گمرک، هزینه هایی به جهت ورود یا خروج کالا باید پرداخت شود. از جمله آنها میتوان به عوارض اشاره کرد. این هزینه کمک می کند تا از پرداخت هزینه های دیگر در سایر مراحل در امان بمانید.

شرایط ترخیص بار از گمرک

حال میرسیم به شرایط ترخیص بار از گمرک، معمولا در این مرحله فعالان این حوزه با سه نوع مختلف از کالا روبرو می شوند. درواقع برخی از کالاها مجاز به صادرات بوده، برخی دیگر مشروط صادراتی و گروه آخر ممنوع صادراتی هستند.

برای ترخیص هر کدام از کالاهای این دسته بندی باید مجوزات لازم را دریافت کنید. علاوه بر اینکه محصولات نیازمند اخذ مجوزات لازم از ارگان های دولتی هستند. از بارزترین نمونه های موجود می توان به اخذ مجوز از سازمان انرژی اتمی ایران برای صادرات فلز قراضه اشاره کرد.

مسئله مهم دیگر به هزینه ها برمیگردد. جایی که هزینه ترخیص کالا در دسته بندی های مختلف متفاوت است. به گونه ای که صادرات قطعی تنها هزینه های مرتبط با تخلیه، بارگیری، انجام آزمایش و تعرفه ها را شامل می شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به بخش تماس باما مراجعه کنید. کارشناسان و متخصصان ما می توانند راهنمایی هایی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهند.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X