اعلام شرایط اخذ مجوز ورود خودرو های گذر موقت از سوی گمرک

اعلام شرایط اخذ مجوز ورود خودرو های گذر موقت از سوی گمرک

به گزارش از ستاره تجارت آسان و به نقل از ایسنا: حساسیت و اهمیت موضوع گذر موقت خودروهای سواری به طور مکرر طی بخشنامه های مختلف به دفاتر ستادی حوزه های نظارت و تمام گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است.

وفق مفاد ماده ۱۴۱ آیین نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره ۲، مسافران غیر مقیم ایران که با وسایل نقلیه شخصی خود وارد کشور می شوند، هر گاه برای وسایل یاد شده جواز عبور (کارت دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک) از کانون‌ های جهانگردی کشور های ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی در دست داشته و به گمرک ورودی ارائه دهند، می توانند تا ۳ ماه با توجه به مدت اعتبار کارت دو پاساژه یا ترپیتیک یا دیپیتیک بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تاییدی وجه الضمانی به گمرک، می توانند از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند و یا در مدت مذکور چندین بار با وسیله خود از راه های مجاز وارد و خارج شوند.

گمرک ایران می تواند به درخواست متقاضی در صورت داشتن عذر موجه، مدت استفاده از وسیله نقلیه در داخل کشور را، حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند. ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه متوالی در خارج اقامت داشته باشند.

اعلام جرم قاچاق برای بیش از ۳۵۰ خودروی گذرموقت به دلیل عدم تحویل به گمرک

ارونقی معاون فنی و امور گمرکی ایران در این خصوص اظهار داشت: با عنایت به صدور و ابلاغ بخشنامه شماره ۱۲۷۴۱۴ / ۱۴۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۲/۳ به تمام حوزه های نظارت و گمرکات اجرایی کشور در خصوص ورود موقت خودرو های سواری و آمار واصله از ۴۱ گمرک اجرایی کشور ضمن ارسال فایل کلیه مکاتبات صورت پذیرفته، مراتب ذیل با اهمیت و مورد توجه است:

  1. در حال حاضر بیش از ۳۳۰ دستگاه خودروی سواری به صورت موقت یا پلاک گذر موقت در کشور به صورت قانونی در حال تردد است.
  2. تعداد ۳۶۰ دستگاه خودروی سواری به دلیل پایان یافتن مهلت مجاز تردد در کشور و عدم امکان خروج از کشور به دلیل بسته بودن برخی از مرزهای زمینی به جهت شرایط حاصل از کرونا تحویل مراجع تحویل گیرنده در گمرکات شده و برای آنها قبض صادر شده است.
  3. از سال ۹۷ تاکنون برای بیش از ۳۵۰ دستگاه خودروی سواری گذر موقت به دلیل عدم تحویل خودروی سواری به گمرک اجرایی گزارش وقوع جرم قاچاق تنظیم و به مراجع ذیصلاح از جمله سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است.
  4. از خودروهایی که دارای پرونده قضایی از باب جرم قاچاق در محاکم رسیدگی کننده است می‌توان به حدود ۱۶۰ دستگاه انواع بنز، ۴۰ دستگاه B.M.W و ۴۰ دستگاه lexus  و ۲۵ دستگاه land cruiser  و ۲۰ دستگاه toyota و  ۱۰ دستگاه range rover و ۸ دستگاه Audi و ۵ دستگاه Nissan اشاره کرد.
  5. از گمرکاتی که بیشترین پرونده قاچاق برای خودروهای موقت طی سال های ۹۷ لغایت اردیبهشت امسال را داشتند می توان به آستارا با ۹۷ فقره پرونده، بیله سوار ۹۷ فقره پرونده، دوغارون ۶۴ فقره پرونده و بازرگان ۲۷ فقره پرونده اشاره کرد

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X