کوتاژ گمرکی

کوتاژ گمرکی

یکی از آشناترین و رایج ترین اصطلاحات در امور گمرکی و روال ترخیص کالا از گمرک، کوتاژ می باشد. اما سوالی که پیش می آید این است که کوتاژ چیست؟

بطور معمول برای ترخیص هر کالا از گمرک باید 10 مرحله را طی کرد. اوین مرحله ثبت اظهارنامه در سامانه EPL می باشد که محض انجام این کار، اظهارنامه توسط سامانه قفل می شود و شماره ای اختصاصی به اظهارنامه شما اختصاص خواهد یافت، که درواقع نام آن شماره کوتاژ است. این شماره کاملا منحصر بفرد می باشد.

محموله شما در گمرک با این شماره شناسایی، شناخته خواهد شد و شما با استفاده از آن می توانید امور گمرکی مورد نیاز خود از جمله اعتراض و شرکت در کمیسیون های گمرکی و غیره را انجام دهید.

به طور ساده تر به ثبت اظهارنامه در گمرک برای واردات و صادرات یک کالا کوتاژ گفته می شود.

مجموعه بازرگانی ستاره تجارت آسان با بهره گیری از بروز ترین قوانین و مقررات گمرکی آماده ارائه انواع خدمات گمرکی و بازرگانی، در کمترین زمان ممکن اعم از: صادرات و واردات، ثبت سفارش کالا، ترخیص کالا، مشاوره گمرکی و بازرگانی و غیره می باشد.

 

کاربرد های کوتاژ گمرکی

کوتاژ گمرکی کاربرد های زیادی دارد اما بطور کاربرد های آن بطور خلاصه شامل موارد زیر می باشد:

  • برای بازبینی کالا پس از خروج از گمرک
  • برای پیگیری صفر تا صدی فرآیند ترخیص کالا
  • برای انجام و پیگیری مجوز های حمل تا خروج کالا
  • برای انجام تمامی مراحل ترخیص کالا نساز به شماره کوتاژ خواهید داشت. مثلا: اگر قصد دارید تا همه مراحل مربوط به ترخیص کالای خود را پیگیری نمایید؛ نیاز به این شماره 8 رقمی اختصاصی خواهید داشت.
  • برای وقتیکه بار شما به گمرک می رسد تا نویت ترخیصتان شود والبته باقس مراحل به آن نیاز دارید.

 

 مدارک مورد نیاز برای اظهار نامه و دریافت شماره کوتاژ گمرکی

برای تنظیم اظهارنامه و دریافت شماره کوتاژ شما نیاز به مدارک کامل کالا خواهید داشت؛ این مدارک شامل: بارنامه، ترخیصیه، کارت بازرگانی، بیمه نامه، فاکتور های خرید و فروش، مجوز های ثبت سفارش و باقی مجوز های مربوط به کالای شما می باشد.

بعد از تنظیم اظهارنامه بسته به کالایتان مبلغی برای ثبت خواهید پرداخت که این مبلغ می بایست توسط صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی واریز شود. پس از مرحله ثبت اظهارنامه، مراحل کنترل کالا و بازرسی آن توسط کارکنان گمرکی انجام شده و در صورت همخوانی، ترخیصیه صادر خواهد شد.

 

کلام آخر

کلمه هایی مثل:استعلام شماره کوتاژ، کد کوتاژ، ارز کوتاژ، ثبت کوتاژ، شماره کوتاژ گمرکی و غیره؛ کلمات رایجی در امور گمرکی و صادرات و واردات کالا هستند. تفاوتی نمی کند که مستقیما از کلمه کوتاژ استفاده نمایید و یا مترادف های آن.

بطور کلی در تمامی فرآیند های گمرکی نیاز به این شماره خواهید داشت.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X