منظور از امور گمرکی چیست؟

منظور از امور گمرکی چیست؟

امروزه افراد زیادی در حوزه تجارت مشغول به کار هستند و درواقع یک شغل پر درآمد محسوب می شود. در این مقاله ما می خواهیم شما را با قوانین و امور گمرکی، که در بیزینس تجارت یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین اطلاعاتی است که می بایست داشته باشید تا بتوانید در این حوزه موفق شوید، آشنا نماییم.

در تعریف گمرک می توان گفت که سازمانی می باشد که در حوزه تجارت فعالیت دارد و برای ورود یا خروج هر نوع کالایی از کشور باید قوانینی را اجرا کند که برای همه یکسان می باشد.

از زمان های قدیم امور گمرکی انجام می گرفته، درواقع در ایام قدیم برای ورود و خروج کالا ها عوارضی تعیین شده بود.

امور گمرکی علاوه بر مالیات و عوارض شامل مواردی همچون: ترخیص کالا و کوتاژ و غیره نیز خواهد شد.

 

نکاتی که باید در مورد امور گمرکی بدانیم

شما برای انجام مراحل ترخیص کالا نیاز به اشخاصی در کنارتان خواهید داشت که به آن ها ترخیص کار گفته می شود. از اولین قانون های صادرات و واردات داشتن کارت بازرگانی می باشد که در دو نوع حقیقی و حقوقی موجود است.

نوع حقیقی: مربوط به یک شخص خاص صادر می شود، که زیر نظر هیچ سازمان یا شرکتی نیست.

نوع حقوقی: برای مدیر عامل یک سازمان و یا شرکت صادر خواهد شد.

اشخاص حقیقی که دارای کارت بازرگانی هستند، به راحتی قادر به انجام امور گمرکی خود می باشند اما به دلیل زمانبر بودن این فرایند معمولا با وکالتی انجام آن را به یک ترخیص کار محول می کنند.

شرکت ها نیز انجام مراحل ترخیص را بطور معمول به ترخیص کار واگذار می کنند و سود چشمگیری نیز برایشان خواهد داشت.

امور گمرکی

 

مراحل ترخیص کالا  و واردات و صادرات

کالا هایی که وارد گمرک می شوند به دسته های مختلف از جمله: ورود موقت، ورود قطعی و غیره تقسیم خواهند شد، تا قابل شناسایی باشند. بخشی از مراحل ترخیص کالا و واردات و صادرات در خارج از کشور و بخش از آن در داخل انجام می گیرد.

کالایی که جزو دسته واردات قطعی می باشد، تمامی عوارض های لازم برای آن از سمت کشور صادر کننده پرداخت شده و پس از ترخیص آن توسط تاجر یا ترخیص کار در اختیار مصرف کننده قرار داده خواهد شد و بطور معمول نیازی به پیگیری امور گمرکی نمی باشد.

واردات موقت به این معنی است که کالا هایی که جزو این دسته هستند، مجددا و بدون هیچ نوع عوارضی ترخیص شده و یا به مقصد ارسال شوندو همچنین باید تمامی امور گمرکی انجام پذیرد.

  • واردات موقت برخلاف واردات قطعی برای همه امور گمرکی نیازمند مجوز نیست و تنها در برخی موارد تعیین شده به امور گمرکی وابسته می باشد و همینطور داشتن مدارکی از بهداشت، مراجع قضایی و غیره کفایت می کند.

 

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا و انجام امور گمرکی

این مدارک شامل:

  • کارت بازرگانی: نشان دهنده جاز بودن شما برای صادرات و واردات می باشد
  • اظهارنامه: فرم اظهارنامه باید کاملا پر شده باشد و در تمامی مراحل به گمرک ارائه شود
  • قبض انبار: ثابت می کند که کالاهای داخل انبار برای شما می باشد
  • بارنامه
  • ثبت سفارش
  • غیره

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X