شناسه کالا چیست و انوع آن

شناسه کالا چیست و انوع آن

قطعا همه شما از این موضوع باخبر هستید که؛ فروش برخی کالا ها بر طبق قانون، تنها با وجود شناسه کالا امکان پذیر می باشد و به همین دلیل تمامی کالا های فاقد شناسه یا کالا هایی که شناسه آن ها در “سامانه جامع تجارت ایران” تایید نشده باشد، امکان فروش را ندارند و می بایست برای اخذ شناسه کالا سریعا اقدام نمایید.

 

شناسه کالا چیست؟

شناسه کالا، کدی 13 رقمی یا همان بارکد کالا است که خصوصیات یک کالا همچون: جنس، نوع، مدل، نام تجاری، نوع کاربری و غیره در آن سیو می باشد. به زبانی دیگر شناسه کالا همان شناسنامه کالا می باشد. با این کد هر کالایی در یک طبقه بندی جداگانه و مشخص قرار گرفته و شناسایی خواهد شد.

پس از اخذ آن این کد که کاملا یونیک است بر روی کالا نصب می شود که درواقع این تمایزی است که بین کالا های قاچاق و قانونی وجود دارد.

 ناگفته نماند که با همکاری دستگاه های مربوطه با وزارت صنعت، معدن و تجارت، این خصوصیات استخراج می شوند. این شنسه زبانی مشترک بین سامانه های تجاری و فرایند های تجاری کشور خواهد بود که این سامانه ها شامل: پنجره واحد تجارت فرامرزی، ثبت سفارش، سامانه جامع تجارت ایران، سامانه جامع انبار ها، بارنامه برخط و غیره می شود.

اخذ شناسه کالا
اخذ شناسه کالا

اخذ شناسه کالا

برای ساخت و اخذ  این کد 13 رقمی، پارامتر های مشخصی از سمت سامانه مدیریت شناسه کالا ارائه شده است. این شناسه ‌ها کمک به سریع شناخته شدن کالا ها، می‌ کنند و دارای چندین نوع معین است. برخی از شناسه‌ ها داخلی و برخی دیگر بین ‌المللی هستند. پارامتر هایی که برای تعیین انواع شناسه کالا در نظر گرفته شده است در ادامه آمده است:

  • نوع
  • جنس
  • نام تجاری
  • نوع کاربری

 

انواع شناسه کالا

  • شناسه   IRC

این شناسه به معنی داشتن تاییدیه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. در واقع به داروها و فرآورده‌های حوزه سلامت و پزشکی این مجوز تعلق می گیرد که از سمت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

اخذ شناسه کالا
اخذ شناسه کالا

 

  • شناسه   IVC

این نوع شناسه برای کالا های دارویی، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی، افزودنی‌ ها و مکمل‌ ها، مواد اولیه و جانبی، فرآورده‌ های زیستی، فرآورده ‌های بهداشتی، سموم دامپزشکی و دارو های گیاهی و طبیعی که مصارف حیوانی دارند؛ توسط سامانه سازمان دامپزشکی کشور ارائه می شود.

  • شناسه   GTIN

این شناسه توسط سازمان جهانی GS1  ارائه می شود و یک شناسه بین‌المللی است. بیش از 110 کشور دنیا از آن استفاده می‌ نمایند و معمولا تعداد رقم‌ های آن 8، 12، 13 یا 14 است.

ناگفته نماند که به وسیله شرکت سازنده کالا در سایت جهانی، به صورت بارکد دو بعدی ثبت و سالانه شارژ می ‌شود.

  • شناسه   IMEI

این شناسه نیز 15 رقمی و بین المللی می باشد و تمامی تجهیزاتی که سیم کارت دارند و از شبکه ارتباطات سیار استفاده می‌ کنند، از این شناسه بهره مند هستند. این شناسه را تولید کننده روی تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری نصب می کند و دارای اطلاعاتی مثل: شرکت تولیدکننده، برند، مدل، کشور تولید کننده، بازار هدف و شماره سریال می شود.

  • شناسه   VIN

این شناسه 17 کاراکتر از اعداد و حروف دارد و برای شناسایی خودرو ها  است. درواقع مهم‌ ترین اطلاعات یک خودرو به حساب می ‌آید. زمانیکه خودرو برای اعمال تغییراتی به کارخانه برگردانده شود و یا که به سرقت می‌رود؛ بکار می آید.

اخذ شناسه کالا
اخذ شناسه کالا

آموزش اخذ شناسه کالا

واردکنندگان و تولیدکنندگان کالا می بایست با انجام مراحل زیر شناسه کالای خود را دریافت نمایند.

  1. ابتدا می بایست در سامانه جامع تجارت ایران به آدرسwww.ntsw.ir ثبت ‌نام نموده و با ارائه شماره کارت بازرگانی، شماره صنفی و یا معرفی شرکت، احراز صلاحیت کنید. 
  2. پس از ثبت نام، با همان نام کاربری و رمز عبوری که در حین ثبت نام دریافت نمودید؛ وارد سامانه شناسه کالا به آدرسwww.ntsw.ir برای اخذ شناسه کالا می گردید.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X