صادرات زعفران در ایران

صادرات زعفران در ایران

آمار صادرات زعفران در ایران طی 17 سال گذشته تا به امروز ارز فراوانی را وارد کشور کرده که بیش از 70 درصد کسانی که این کار را انجام داده اند، ارتباطی با این حوزه نداشته اند. . ما در این مقاله تعرفه صادرات زعفران و مشکلات موجود در این زمینه را بررسی کرده ایم.

قوانین موجود در کشور جهت واردات و صادرات زعفران

تعرفه صادرات زعفران قوانین و محدودیت های پیچیده ای دارد. همان طور که می دانیم بردن زعفران به خارج از ایران به صورت مسافر مشکلی ندارد. اما مقدار آن باید طوری باشد که جنبهٔ تجاری نداشته باشد. درواقع به ازای هر گذرنامه می توان 100 گرم زعفران خارج کرد. بیشتر از این، جنبه ای تجاری داشته و بایستی کارت بازرگانی داشته باشید. با داشتن این کارت می توانید زعفران را به گمرک برده و پروانه صادراتی  بگیرید. هنگامی که به گمرک اظهار کالا می نمایید، لازم است تعهدی از صادرکننده با عنوان برگردان 95 درصد ارز به بانک بگیرید.

البته طبق تبصره ای که در آیین نامه  اجرایی آمده است، صدور کالا به وسیله شخص مبتدی، در آغاز کار برای یک دوره 6 ماهه با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت ممکن می باشد. بنابراین، در زمان آغاز کار داشتن کارت بازرگانی الزامی نیست.

تعرفه صادرات زعفران و واردات آن

صادرات زعفران مالیات و حقوق گمرکی ندارد. اما در بعضی مورد ها مانند خروج به صورت فله ای یا بسته بندی نشده دارای محدودیت هایی می باشد.

برای مثال عوارض صادرات زعفران فله ای در بسته های بالای 30 گرم، 5 درصد قیمت پایه صادرات می باشد. به همین دلیل افرادی که سود بیشتری می خواهند، بسته ها را زیر ۳۰ گرم بسته بندی می‌ نمایند.

زعفران انواع گوناگونی دارد که بر اساس این تعرفه صادرات زعفران تعیین می شود. جهت صادرات زعفران به مجوز استاندارد و سیب سلامت از سازمان غذا و دارو نیاز می باشد. بنابراین اگر روی بسته بندی این دو علامت وجود داشته باشد، مشکلی در صادرات نخواهد داشت.

وضعیت کنونی صادرات زعفران در ایران

ایران به صورت تقریبی 90 درصد از زعفران دنیا را تامین می‌کند؛ اما در زمینه صادرات زعفران در بازارهای جهانی موفق نیست. کارشناسان دلیل این امر را نداشتن نام جهانیو برند می دانند که به نام اسپانیا و کشورهای فعال در این زمینه معامله صورت می گیرد. از طرفی به دلیل نوسانات قیمت ارز باعث کم شدن سهم صادرات ارز در ایران شده است.

جمع بندی

قانون های پیچیده و عجیب دست و پا گیر، واسطه گری و دلالی، ضعیف بودن سیستم بانکی به خاطر تحريم، عدم وجود بازار سازی درست در بازار های هدف، ضعیف بودن بسته بندی زعفران از مشکلات مهمی هستند که در صادرات زعفران وجود دارد و باعث ایجاد وضعیت موجود در این زمینه شده است.

بازاریابی و تبلیغات حرفه ای در سطح بین المللی، توجه نمودن به نیازها و سلایق مشتری های خارجی، حذف نمودن تعرفه صادرات زعفران و موانعی غیرتجاری، رعایت کردن استاندارد ها، آنالیز کردن کیفیت زعفران، جایگزین کردن روش های مدرن به سنتی و استفاده از بسته بندی هایی مناسب از کارآمد ترین راه حل ها جهت افزایش صادرات به کشور های دیگر و فروش در ایران هستند.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X