همه چیز در مورد حواله نیمایی

همه چیز در مورد حواله نیمایی

این روز ها به دلیل جلوگیری از خارج شدن ارز از کشور، قانونی وضع شده است که مطابق با آن وارد کننده محموله، باید با در نظر گرفتن اولویت کالا، از حواله نیمایی استفاده نموده و مجوز هایش را اخذ کند.

حواله نیمایی

همان طور که در مقدمه گفته شده است، پس از اعمال تحریم بر کشور در سال 97 جهت جلوگیری از خارج شدن ارز، سامانه نیما راه اندازی شد تا بتوانند بواسطه آن ارز های خروجی را کنترل کنند. این سامانه مناسب واردات و صادرات کالا بوده و لازم اسم وارد کنندگان جهت واردات با توجه به اولویت کالایشان از حواله نیمایی استفاده نمایند.

توجه!

صرافی هایی که مجاز هستند، فقط می توانند در این سامانه جهت انتقال ارز حواله کارایی داشته باشند. درواقع هیچ یک از وارد کنندگان نمی توانند به تنهایی ارز خارج کنند و بایستی مجوز های مورد نیاز را از وزارت صنعت معدن، تجارت و بانک مرکزی دریافت نمایند. بعد از آن در خواست خود را در سامانه نیما ثبت نموده و به وسیله این کار حواله نیمایی را به واسطه صرافی های مجاز به فروشنده هایی که در خارج کشور وجود دارند، انتقال دهد.

مشکلات

همانگونه که معلوم است استفاده از این حواله کاری طاقت فرسا و زمان بر می باشد. بیشتر کسانی که کالا وارد می کنند، گلایه هایی نسبت به سامانه دارند.

مشکلاتی که در سامانه نیما وجود دارد، به دلیل نوپا بودن آن می باشد. اما همان طور که میدانیم این سامانه کمک بزرگی به بازرگانان کرده است.

سامانه نیما پلی بین سامانه تجارت و سنا است که صرافی ها در آن خواست های فروش و خریدشان را ثبت می نمایند.

تاثیر حواله نیمایی بر بورس

نرخ ارز از دلایل مهم کاهش یا افزایش بورس در کشور است. چون بیشتر شرکت های بورس در تهران، بخش صادرات فعال می باشند. بالا شدن قیمت ارز برای درآمدزایی شرکت ها تاثیر گذار بوده و به همین علت رشد قیمت سهام شرکت ها اتفاق می افتد.

پس افزایش نرخ ارزی که به صورت برنامه ریزی شده باشد می تواند در صادرات و همچنین کمک به تولید تاثیری مثبت داشته و سهامداران نیز سود ببرند.

تاثیر بر رشد اقتصادی کشور

سهامداران عدالت با بیشتر شدن شاخص بورس شرایط مناسبی پیدا می کنند. این دسته بیش از 50 میلیون جمعیت کشور را تشکیل می دهند. چرخه اقتصادی کشور با به وجود آوردن بستر معاملاتی تا حدی می تواند با شتاب بیشتری چرخانده و در کنار این، مردم از شرایط ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند.

همان طور که مشخص است، سامانه جهت رشد اقتصادی کشور بسیار تاثیر گذار می باشد.

حواله نیمایی

تفاوت ارز دولتی با حواله نیمایی

به چیزی که در تبادلات خارجی استفاده می شود، ارز می گویند. برخی از ارز ها مانند یورو و دلار بسیار پر کاربرد می باشد.

از چالش های مهمی که در بعضی کشور ها همواره وجود دارد، چند نرخی بودن ارز است. ارزهای دولتی کم ترین قیمت را در مقایسه با سایر دارند. ارزهای دولتی فقط شامل گروه های به خصوصی می شود که آن ها از حواله نیمایی استفاده نکرده و ارز دولتی را ترجیح می دهند.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X