روش هایی برای تامین ارز

روش هایی برای تامین ارز

در حالت کلی فرایند نقل و انتقال پولی نیمایی و تأمین کردن ارز مورد نیاز برای واردکنندگان کالا و کسانی که متقاضی ارز هستند، به دو روش انجام می گیرد.

روش های تامین کردن ارز

  • روش اول از طریق بانک بوده که به این منظور وارد کنندگان ثبت سفارش نموده و بانک مرکزی از طرف پورتال ارزی، ارز را تأمین می‌ کند و از طرف روابطی بین کارگزاری بانک‌ ایران و بقیه کشور‌ ها، پرداخت‌ به فروشنده خارجی انجام می شود.
  • روش دوم، تأمین نمودن ارز غیر بانکی بوده که سیستم بانکی هیچ دخالتی در آن ندارد و صرافی ‌ها از آن به ‌عنوان یک مهره ‌ی اصلی در تبادل کردن پول استفاده می‌کنند.

افرادی که متقاضی خرید ارز به صورت غیر بانکی هستند:

می‌توانند از طریق سامانه ‌ی نیما اقدام نموده و درخواست کنند و اگر از طرف صرافی ‌ها پیشنهادی جهت ارائه‌ ی خدمات وجود داشت، گزینه ‌ها را بررسی نموده و مورد مناسب را انتخاب کنند.

سامانه نیما چیست؟

سامانه نیما جهت راحتی فروشندگان و خریداران به واسطه راه اندازی شد تا بتوانند به سادگی ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. به این ترتیب فروشندگان و خریداران می توانند از طریق نقل و انتقال پولی نیمایی در محیطی الکترونیک و آنلاین، فرآیند ارزی شان را انجام دهند.

سامانه نیما برای چه کسانی مناسب است؟

این سامانه برای:
  1. مدیریت بازار ارز توسط سیاست گذاران
  2. انجام فعالیت های دقیق و روشن برای متقاضیان ارز

منابعی ارزی کشور چگونه تامین می گردد؟

تمامی افراد و فعالان در زمینه اقتصاد از پنج روش می توانند ارز لازم خود را تامین نمایند.

ارز بانکی یا دولتی

این نوع ارز دارای پایین ترین نرخ در بازار ارز می باشد. ارز های دولتی به بعضی از کالاها و خدمات حساس و ضروری که دولت تعیین می کند، اختصاص دارد. این موارد عبارتند از: جو، ، دانه های روغنی ، دارو، سویا، ذرت، تجهیزات پزشکی، و…

نقل و انتقال پولی نیمایی

اگر شما قصد تامین ارز نیمایی را دارید، بایستی به سامانه جامع تجارت مراجعه کرده و درخواست تامین ارز کنید. درخواست شما باید در سفارشات غیر بانکی ثبت گردد. پس از آن سفارشتان برای انجام هماهنگی های مورد نیاز بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به سیستم نیما منتقل شده و به این  ترتیب می توانید ارز لازم خود را از این سامانه تامین کنید.

نقل و انتقالات ارزی در تجارت

تجارت وارداتی و صادراتی در بین ‌الملل، ارتباطی نزدیک با نظام بانکی کشورهای گوناگون دارد. اخیرا با به وجود آمدن تحریم ‌ها، فضایی مناسب جهت انتقالات ارزی در تجارت وجود نداشته و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی در واردات و صادرات شده است.

 برای این انتقال ارزی روش ‌های گوناگون پرداختی مانند پرداخت حواله‌ای و برات ساده موجود است.

نقل و انتقال پولی نیمایی

کلام آخر

در حالت کلی سامانه نقل و انتقال پولی نیمایی به واسطه بانک مرکزی راه اندازی و تمام فعالیت های لازم برای تامین ارز و همچنین سفارش های غیر بانکی را به آسانی انجام می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله حواله نیمایی را مطالعه نمایید.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X