بررسی شرایط واردات و صادرات

بررسی شرایط واردات و صادرات

برای انجام بسیاری از کسب و کار‌های اقتصادی لازم است که در ابتدا با قوانین و مقررات مربوط به آن آشنا شویم. بررسی شرایط واردات و صادرات کالا نیز از این قضیه مستثنی نیست. قوانین و مقررات مربوط به واردات و صادرات به چندین بخش تقسیم‌ شده و سپس این قوانین در سطوح عملیاتی توسط بخشنامه‌ و آیین ‌نامه ها حالت اجرایی به خود می‌گیرند. تمام بازرگانان و تجار باید نسبت به این قوانین و اطلاعات آشنایی دقیق داشته باشند.

اهمیت این موضوع بیشتر در دو دلیل خلاصه می‌شود

دلیل اول به اهمیت بحث قوانین و ضوابط در مباحث بازرگانی و تجاری برمی‌گردد و دلیل دوم به تغییرات پی ‌درپی این قوانین در سطح عملیاتی و اجرایی ارتباط دارد. خصوصا در چند سال اخیر که نوسانات ارزی و تصمیمات خلق ‌الساعه بعد از آن، به این تغییرات پی ‌در پی دامن زده است.

قوانین و مقررات واردات و صادرات

بدون شک قانون مذکور، اصلی ‌ترین و مهم ‌ترین قانون در بحث واردات و صادرات محسوب می‌شود. این قانون در 48 ماده، 45 تبصره و 14 بند تدوین شده و مربوط به سال 1366 می باشد. بنابراین مطالعه کامل این قانون به فعالان تجاری، صادرکنندگان و واردکنندگان کاملا توصیه می‌گردد. بخش‌هایی از این قانون مربوط به صادرات و بخش‌های دیگر مربوط به واردات است. در قوانین مذکور بسیاری از موارد مربوط به صادرات و واردات جزئیات مربوط به مراحل اجرایی و روندهای آن توضیح داده شده است.

آیین‌نامه اجرایی شرایط صادرات و واردات

در اکثر اوقات هر قانونی که به تصویب مجلس می ‌رسد، سپس آیین‌نامه اجرایی آن نیز تصویب می شود که نشان دهنده چگونگی نحوه اجرا کردن قانون می باشد. از آن جا که معمولا در آیین ‌نامه ‌ها نکات دقیق ‌تر و اجرایی ‌تری نسبت به قانون مربوطه بیان می گردد، بنابراین در آیین ‌نامه اجرایی مقررات واردات و صادرات نیز به نکات دقیق‌ و عملیاتی‌ در این خصوص اشاره شده است. در ادامه در سایت استاکو می توانید با برخی از شرایط واردات و صادرات آشنا شوید.

شرایط واردات و صادرات

نگاهی کلی به شرایط واردات و صادرات

  • 1- مبادرت به امر واردات و صادرات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی می باشد که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر و نیاز به تایید وزارت بازرگانی دارد.
  • 2- وزارت بازرگانی موظف می باشد تغییرات کلی آئین نامه اجرایی این قانون و جداول ضمیمه مقررات واردات و صادرات را قبل از پایان هر سال، برای سال بعد و تغییرات موردی آن ها را طی سال، پس از نظر خواهی از دستگاه های ذیربط ضمن منظور نمودن حقوق مکتسب تهیه و پس از تصویب هیات وزیران جهت اطلاع عموم منتشر نماید.
  • 3- کلیه وزارت خانه های تولیدی موظف اند همه ساله، پیشنهادات خود را در خصوص شرایط ورود و صدور کالاهای مشابه تولید داخلی با توجه به نیازهای داخلی و مقتضیات کشور برای سال آینده، حداکثر تا 15 بهمن ماه همان سال، به وزارت بازرگانی اعلام نمایند .

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا قوانین و شرایط واردات و صادرات را بررسی نماییم. شما می توانید با مشاوران ما در سایت استاکو در این خصوص مشورت کنید. ممنون که ما را همراهی کردید.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X