بررسی موانع گمرکی

بررسی موانع گمرکی

مهم‌ترین موانع گمرکی که ممکن است وجود داشته باشد، شامل تشریفات گمركی، ساختار سازمانی، زیرساخت ها، قوانین و مقررات، آموزش و اطلاع‌ رسانی و نظارت بر عملكرد سازمان گمرك است.

تشریفات گمرکی، یک مانع!

در موضوع تشریفات گمركی، این موارد بسیار مورد توجه تاجران است:

  • طولانی بودن و زمان‌بر ‌بودن فرآیندهای مربوط به رویه‌های گمركی
  • دپوی محموله‌ها در گمركات و خواب سرمایه
  • افزایش هزینه‌های گمركی به دلیل عدم‌قبول گواهی مبدأ و گواهی‌های گرفته شده از طرف واردكننده محموله
  • انجام مراحل زمان‌بر و طولانی آزمایشگاه
  • نا‌هماهنگی ساعت كار برخی گمركات با بنادر و دیگر سازمان‌های مجاور
  • بروكراسی بالا و اتلاف زمان ترخیص و انباشت كالا به دلیل انجام عملیات نمونه‌برداری‌ در گمرك
  • افزایش هزینه ارایه خدمات گمركی و در نتیجه افزایش قیمت‌ تمام‌شده برای مصرف‌كننده

قوانین مقررات مربوط به موانع گمرکی

اما در خصوص  قوانین و مقررات نیز باید مشكلات مربوط به عدم ‌تصویب تمامی آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به قوانین جدید امور گمركی حل گردد و همچنین در جهت حل مسایل و مشكلات ساختاری و سازمانی  باید اهتمام كامل صورت بگیرد تا موضوع افزایش صادرات غیرنفتی و جدایی از اقتصاد تك محصولی كه از مؤلفه های اساسی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام  معظم رهبری می باشد، بخوبی محقق شود.

اقدامات اولیه جهت کنار گذاشتن مانع های گمرکی

اولین اقدام در راستای اجرای آمایش گمرک، استانداردسازی فعالیت‌ واحدهای گمركی و جلوگیری از افزایش بی‌مورد تعداد آن‌ها است. با توجه به این‌كه كاهش تعداد گمركات فعلی می‌تواند با مقاومت مسئولان محلی مواجه گردد، بهتر است كه با ایجاد انعطاف در نیروی انسانی و وظایف گمركات، بعضی از واحدهای گمركی به‌ جای ارایه خدمات به صورت تمام‌ وقت با توجه به اتكا به ابزارهای الكترونیک و شبكه‌ای، ضمن حفظ نظارت گمرک بر مناطق مختلف، خدمات گمركی را به صورت پاره ‌وقت ارائه دهند.

ایجاد گمرک جدید

ایجاد گمركات اختصاصی می تواند آثار منفی یا مثبت داشته باشد. از سویی ایجاد گمركات تخصصی موجب تخصصی‌شدن تشریفات گمركی، قیمت‌گذاری مناسب، تجمیع آزمایشگاه‌های مجهز و در نتیجه كوتاه و بهینه‌شدن تشریفات گمركی می‌گردد، اما در عین حال در صورت عدم ‌توزیع مناسب گمركات تخصصی و فاصله آن‌ها با مبادی ورود و خروج كالا، موانع گمرکی بیشتری برای تاجران ایجاد خواهد شد.

موانع گمرکی

مزایای گمرکات تخصصی

تمام گمركات باید همه خدمات موردنیاز تاجران را با كیفیت مناسب ارائه دهند. لازم است که گمركات تخصصی به واسطه مطلوبیتی كه دارند، موجب شوند تا بازرگانان به اختیار، كالای خود را به گمركات تخصصی بیاورند؛ نه این‌كه این اقدام به اجبار صورت گیرد و هزینه‌های آن را بازرگانان بپردازند. در صورتی كه مكان‌یابی گمرك در ایجاد گمركات تخصصی برای كالاهای خاص به صورت بهینه ‌باشد و در زمان و هزینه صاحب‌كالا صرفه‌جویی شود، به صورت‌ خودكار روند واردات و صادرات از گمركات تخصصی شكل می‌گیرد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین ما از طریق سایت ستاره تجارت آسان، ارتباط برقرار کنید.

کلام آخر

هنگام واردات و یا صادرات محصول، تاجران با یکسری از موانع گمرکی مواجه می شوند که می تواند سرعت انتقال محموله را کندتر کند. برای جلوگیری از این اتفاقات و سهول در انتقال به موقع محموله شما نیازمند یک متخصص حرفه ای در این زمینه هستید. شرکت ستاره تجارت آسان می تواند شما را در این زمینه یاری کند.

منبع

 

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X