تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی به چه صورتی است؟

مراحل دور اظهاری واردات

تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی به چه صورتی است؟

از موارد مهم در اظهار و ترخیص کالا از گمرک، تعیین تعرفه و ارزش کالا می‌باشد. این امر باید با دقت زیادی انجام شود تا از بروز مشکلات جلوگیری گردد. در این مقاله قصد داریم تا به تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی بپردازیم. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین گمرک جمهوری اسلامی منعقد شده است، سازمان گمرک ایران مرجع تعیین ارزش کالاهای صادراتی می‌باشد.

لازم به ذکر است ارزش کالاهای صادراتی از قبل بوسیله مرجع رسمی دولت ایران تعیین شده و به صورت لیستی در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار گرفته است. چنانچه کالایی که دارای چند ارزش صادراتی باشد، آخرین ارزش ملاک تعیین ارزش مصوب ابلاغی است.

لیست تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی

در هنگام ارزیابی اظهارنامه صادراتی، کارشناسان گمرک وضعیت آخرین قیمت‌ها و همچنین تغییرات احتمالی را توسط ارزش اعلامی بررسی می‌نمایند. همچنین در صورت نبود قیمت پایه صادراتی، هنگام بررسی ارزش اظهار شده بوسیله صاحب کالا با قید عبارت فاقد هرگونه اعتبار جهت تسهیلات صادراتی از قبیل جوایز صادراتی و واردات در مقابل صادرات و غیره روی پروانه و همینطور اظهارنامه صادراتی، صادرکنندگان موظف هستند که ظرف 48 ساعت نسبت به ارسال مدارک و اسناد مربوطه برای بررسی تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی اقدام نمایند.

تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی

سامانه TSC گمرک و ارزش کالاهای صادراتی

با توجه به الکترونیکی  شدن روند ترخیص و تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی، قیمت کالاها در سامانه جستجوی ارزش کالا بوسیله گمرک ایران بروزرسانی شده و قابل استعلام می‌باشد.

TSC کد شناسه‌ای است که جهت تعیین ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی مشخص می‌شود. در این سامانه ارزش گذاری کالاها بر طبق تعرفه‌های تقسیم‌بندی شده انجام گرفته و با کمک آن افراد و همچنین شرکت‌های تخصصی می‌توانند ارزش کالاهای صادراتی خود را تعیین نمایند.

سامانه TSC سبب راحتی و افزایش سرعت اظهار کالاهای صادراتی و همچنین کاهش اختلاف‌ها در این زمینه شده است. در این سامانه اطلاعات مربوط به ارزش چندین هزار کالا به ثبت رسیده و صادرکنندگان می‌توانند به این سامانه مراجعه کرده و بطور دقیق ارزش کالاهای خود را تعیین نمایند.

تعیین ارزش هر واحد از کالا

در سامانه TSC بر طبق مشخصات تعرفه‌ای کدی 4 رقمی به هر کالا اختصاص داده شده که ارزش هر واحد از کالای به خصوص را تعیین می‌نماید. برای جستجو در این سامانه قادر خواهید بود تا کد تعرفه یا اطلاعاتی مانند برند کالا را در فیلد جستجو وارد نمایید.

ملاکی که بر اساس آن ارزش کالای صادراتی تعیین می‌گردد معمولا بر اساس قیمت عمده فروشی کالا یا ارزش معاملاتی کالاهای مشابه می‌باشد که توسط کارشناسان گمرک تعیین شده و به صورت آنلاین در سامانه جامع گمرکی بروزرسانی می‌گردد.

شرکت ستاره تجارت آسان با سال‌ها تجربه در زمینه امور گمرکی مفتخر است تا اعلام نماید با بیش از سه دهه فعالیت خود در زمینه ترخیص کالا می‌تواند به شما در مراحل تعیین ارزش کالای صادراتی مشاوره دهد. این شرکت از سال 1363 به منظور کمک به صاحبان کالا در انجام امور گمرکی فعالیت خود را آغاز کرده است.

برای ارتباط با کارشناسان متخصص و مجرب شرکت ستاره تجارت آسان و برخورداری از خدمات تعیین تعرفه و ارزش کالا می‌توانید با ما تماس حاصل کنید.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X