شرایط صادرات طلا از ایران

صادرات طلا از ایران

شرایط صادرات طلا از ایران

شرایط صادرات طلا از ایران تنها با تنظیم صورت‌جلسه امضا شده بوسیله کارشناس طلا و سکه اداره نشر اسکناس و همینطور تایید بانک مرکزی کشور ایران ممکن است. برای صادرات طلا، برخورداری از مشاوره بازرگانی می‌تواند بسیار مفید باشد. در این نوشته قصد داریم به بررسی صادرات طلا بپردازیم و شما را با انواع روش‌های این کار آشنا نماییم.

آیین نامه ورود: صادرات طلا از ایران

واردات و صادرات طلا براساس آیین‌نامه‌ای اجرا می‌شود که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است. این آیین‌نامه دارای 10 ماده و 7 تبصره می‌باشد که در سال 1398 به تایید شورای پول و همینطور اعتبار رسید.

براساس ماده 2 آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها که در سال 1398 ابلاغ شد، بانک مرکزی مجاز است تا بر طبق شرایطی نسبت به واردات و صادرات فلزاتی گران‌بها مانند طلا اقدام نماید.

بنابراین مجوز صادرات طلا در ایران فقط توسط بانک مرکزی صادر شده و ارتباطی به وزارت امور اقتصاد و دارایی نخواهد داشت.

صادرات طلا از ایران

قوانین مربوط به صادرات طلا از ایران

برای صادرات طلا از ایران بایستی مفاد چهار قانون رعایت گردد. قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال پنجاه و یک هجری شمسی، قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب سال شصت و دو هجری شمسی، قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال نود و شش هجری شمسی و همینطور آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها.

برای صادرات طلا لازم است تا به میزان ارزش اظهار شده مصنوعات فلزات گران‌بها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تعهدسپاری نمایید.

هر صادر کننده طلا قادر است تا ظرف 180 روز، تعهدات خود را تسویه کند. لازم به ذکر است که صادرات فلزات گران‌بها به شکل شمش خام و مسکوک از کشور به هر طریقی ممنوع می‌باشد.

صادرات طلا از معادن کشور

براساس تبصره ماده 6 آیین‌نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها برای صدور فلزات گران‌بهای تولیدی معادن کشور باید موارد زیر را رعایت نمود:

  • صدور فلزات گران‌بها تولیدی معادن 31 استان کشور، نیاز به تایید وزارت صنعت، معدن و همینطور تجارت خواهد داشت.
  • امکان فروش فلزات گران‌بها در کشور ایران به قیمت‌های رقابتی بین‌المللی وجود نخواهد داشت.
  • استحصال فلزات گران‌بها از معادن کشور با اخذ مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همینطور با رعایت تعهدات موضوع ماده شش آیین نامه در هر مرحله، مانعی نخواهد داشت.
  • اگر قصد صادرات طلا و پلاتین دارید، باید حداقل پنج درصد آن، ارزش افزوده باشد. نقره نیز حداقل 15 درصد آن بایستی ارزش افزوده باشد. این درصدها با نظر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران  قابل تغییر می‌باشد.
  • اگر صادراتی نیاز به موافقت بانک مرکزی داشته باشد براساس قانون صادرات و واردات، موضوع بایستی در کمیسیونی تصمیم گیری گردد و به تایید رئیس کل بانک مرکزی برسد.

و در نهایت…

در این نوشته به بررسی شرایط صادرات طلا از ایران پرداختیم و با قوانین آن نیز آشنا شدیم. شرکت ستاره تجارت آسان ضمن ارائه خدمات دریافت مجوز صادرات طلا برای تجار، خدمات دیگری نیز ارائه می‌نماید. برای انجام و پیگیری مسائل اداری خود در زمینه‌ی واردات و صادرات می‌توانید با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل کنید و از خدمات مجموعه ما بهره‌مند گردید.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X