نکاتی مهم درباره‌ی صادرات کود شیمیایی

صادرات کود شیمیایی

نکاتی مهم درباره‌ی صادرات کود شیمیایی

در این مقاله سعی داریم به صادرات کود شیمیایی در ایران بپردازیم. ایران یکی از بزرگترین کشور های تولید‌ کننده و صادر کننده این محصول تلقی می‌شود. کود یک افزودنی مهم خاک می‌باشد که به دلیل وجود انواع مواد معدنی، توانایی تغییر کیفیت محصول را دارد. یکی از کارهایی که در انجام آن هنگام صادرات کود به خدمات یک شرکت باتجربه مانند استاکو نیاز خواهید داشت، پیگیری در گمرک ایران است.

هرچه کیفیت کود مورد نظر بهتر باشد، کیفیت محصول نیز بهتر خواهد شد البته؛ کود مرغوب گران‌تر است. در ایران از جدیدترین متد‌های تولید کود استفاده می ‌شود که باعث می‌گردد کود کیفیت مرغوبی پیدا کند. صادرات کود‌های شیمیایی به کشور های مختلف می‌تواند برای کشور ما ارز آوری بسیار زیادی داشته باشد بنابراین در ادامه با ما همراه شوید.

قوانین صادرات کود شیمیایی

صادرات کود شیمیایی نیز مانند هر محصول دیگری باید بر اساس شرایط و قوانین مخصوص به خودش انجام بگیرد که این شرایط را در این مقاله برسی می کنیم. صادرات محصولات کشاورزی مانند، کود باید تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد.

صادرکنندگان می‌بایستی ابتدا نسبت به صدور مجوز سیستمی در اظهارنامه‌ای که از طریق سامانه گمرکی مشخص شده است اقدام کنند. یکی دیگر از ناظران فعال در حوزه‌ی کود سازمان ملی صنایع پتروشیمی می‌باشد. باید بدانید که واردات این محصول با ارز دولتی و صادرات آن به سایر کشور‌های همسایه ممنوع شده است.

کشور‌های هدف صادرات کود شیمیایی

ایران؛ جزء کشور‌هایی هست که در صادرات کود شیمیایی بین کشور‌های همسایه خود بسیار محبوب بوده و همچنین عراق و ترکیه کشور‌هایی هستند که به طور مستمر از ایران کود وارد می‌کنند.

البته کشور‌های دیگری مانند هند، افغانستان، آذربایجان، سنگاپور، عمان، مالزی، امارت و فیلیپین کود تولید شده در ایران را وارد می‌کنند. بیشترین میزان صادرات در بخش کود‌های شیمیای را کود اوره در اختیار خود دارد این کود به نسبت کود های دیگر محبوبیت بیشتری دارد.

صادرات کود شیمیایی

کود های شیمیایی مجاز برای صادرات

کود شیمیایی که امروزه از طریق ایران به کشورهای دیگر صادر می‌شود در دو دسته بندی کلی جای می‌گیرند که بعضی از آن‌ها جزء عناصر پر مصرف گیاه یا ماکرو المنت و دیگری جزء عناصر کم مصرف گیاه یا میکر المنت قرار می‌گیرند. عناصر پرمصرف شامل: فسفر، ازت، پتاس، کلسیم و منیزیم می‌شود و عناصر کم مصرف نیز شامل: بور، مس، منگنز، روی و آهن است.

مجوز صادرات کود های شیمیایی به کود ‌های آلی (ارگانیگ)، کود بیولوژیک، کود اوره، سوپر فوسفات تریپل، کلرور پتاسیم، کود دی امونیوم فسفات و کود پتاسیم سولفات داده ‌می‌شود.

شاید شما عزیزان نیز با خود گمان کنید که صدور مجوز کود اوره بر عهده‌ی وزارت جهاد کشاورزی است ولی در واقع این نهاد در صدور مجوز کود اوره هیچ نقشی ندارد و صدور مجوز این کود بر عهده‌ی شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌باشد. باید بدانید که صدور این مجوز بیش از 10 سال است که در انحصار این شرکت قرار دارد.

سخن پایانی

گروه بازرگانی ستاره تجارت آسان ضمن مشاوره و راهنمایی شما تاجران گرامی، در خصوص صادرات کود شیمیایی و دریافت مجوز‌های لازم همواره در این مسیر همراه شما می‌باشد.

برای بهره‌مندی از مشاوره تخصصی در مجموعه ستاره تجارت آسان می‌توانید با کارشناسان مجرب و کارآزموده ما به صورت کاملا رایگان تماس بگیرید.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X