ترخیص کالا

مهم‌ترین مرحله ورود کالا به کشور، عبور آن از گمرک است؛ گمرک سازمانی است که کالا را بررسی و مجوز ورود را صادر می‌کند. امور اداری مربوط به ترخیص کالا جزئیاتی دارد که در صورت ارتکاب اشتباه، ممکن است کالای شما نتواند مجوز ورود بگیرد و شما متحمل زیان مالی و زمانی شوید؛ بنابراین بهتر است در این مسیر حتما از یک ترخیص‌کار مجرب کمک بگیرید تا دچار زیان نشوید.

ستاره تجارت آسان این افتخار را دارد که از سال 1363 امور مربوط به صادرات و واردات مشتریان خود را با موفقیت انجام داده و می‌تواند همراه خوبی برای شما در این مسیر باشد.

ترخیص کالا از گمرک دقیقا به چه معنا است؟

ترخیص کالا ممکن است مسئله پیچیده‌ای بنظر برسد، اما واقعا این گونه نیست؛ ترخیص کالا به معنای آزادسازی کالاهای وارد شده از گمرک است. مراحل آزادسازی شامل جمع آوری مدارک و دریافت مجوزهای لازم، ارائه آن‌ها به گمرک، پرداخت هزینه‌های مربوطه مانند مالیات و تحویل گرفتن آن است. معمولا چون افراد با امور گمرکی آشنایی ندارند و ممکن است در این مسیر دچار خطا شوند، ترخیص‌کاری را به عنوان نماینده خود انتخاب می‌کنند تا امور مربوطه را انجام دهد.

مراحل ترخیص

برای ترخیص کالا از گمرک باید سلسله مراتبی طی شود و اینگونه نیست که با ارائه مدارک و مجوز به شما اجازه خروج دهند. در ادامه به اختصار این مراحل را با هم بررسی می‌کنیم.

مرحله اول

برای شروع ابتدا شخص باید اظهارنامه خود را در سامانه EPL ثبت و تمام اطلاعاتی که از طرف گمرک تعیین شده مانند ترخیصیه، پروفورما، پروانه و غیره را بارگذاری کند و اطلاعات خواسته شده را تکمیل نماید.

مرحله دوم

در این مرحله اطلاعات وارد شده توسط مامورین گمرک بررسی می‌شود و به شخص یک شماره کوتاژ می‌دهند که به معنی ثبت اظهارنامه است.

مرحله سوم

این مرحله ترخیص کالا سه مسیر سبز، زرد و قرمز دارد؛ در صورتی که کالا در مسیر زرد و قرمز قرار گرفت، کالا باید با مدارکی که در سامانه ثبت شده، مطابقت داده شده و بررسی شود.

مرحله چهارم

اگر کالای شما نیازمند مجوز خاصی بود، مانند مجوز استاندارد، بهداشت و غیره، در این مرحله باید آن مجوزها را اخذ کرده و ارایه داد.

مرحله پنجم

در این مرحله کالای شما توسط مامورین تعرفه گمرکی دوباره بررسی می‌شود و در صورتی که هیچ مشکلی نداشت، تایید می‌شود.

مرحله ششم

پس از تایید ترخیص کالا، شخص باید مبلغی را که گمرک تعیین کرده بپردازد تا پروانه سبز را دریافت کند و در این مرحله است که می‌تواند شروع به ترخیص کالای خود کند.

مرحله هفتم

پس از دریافت پروانه و پرداخت هزینه‌های حمل و نقل، شخص باید قبض انبار و مجوز بارگیری آن را دریافت و برای انبارداری، هزینه‌ای را پرداخت کند.

مرحله هشتم

بعد از تمام پروسه‌های طاقت‌فرسا به شخص بیجک انبار داده می‌شود؛ در این مرحله شخص برای دریافت کالای خود به گمرک مراجعه کرده و پس از بررسی دوباره، کالای خود را دریافت می‌کند.

کلام آخر

پروسه ترخیص کالا از گمرک پروسه‌ای پرهزینه و زمانبر است و اشتباه در هر یک از مراحل ممکن است موجب شود کالای شما قاچاق شناخته شده و علاوه بر ضرر مالی، به اعتبار شما نیز آسیب بزند. بنابراین برای اطمینان، بهتر است از یک شرکت ترخیص‌کار که تجربه کاری در این حیطه را دارد، کمک بگیرید.

شرکت ستاره تجارت آسان با بیش از سه دهه فعالیت در زمینه ترخیص‌ کالا، می‌تواند همراه مناسبی در این مسیر برای شما باشد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت ستاره تجارت آسان مراجعه فرمایید.

X