راهنمای مراحل صادرات کالا در گمرک

مراحل صادرات کالا در گمرک

راهنمای مراحل صادرات کالا در گمرک

صادرات کالا در فرآیند امور تجاری و بازرگانی یعنی خروج كالا از بخش گمركي كشور برای ارسال به مقصد دیگر کشورها؛ در صورتی که در پروسه ارسال کالا جوانب قانونی رعایت شود و امر صادرات از راه قانونی دو کشور صورت پذیرد. صادرات کالا مانند واردات نیازمند کارت بازرگانی است. دراین راهنما به بررسی مراحل صادرات کالا در گمرک و ترخیص کار می پردازیم.

 

 

انواع صادرات کالا

صادرات قطعی و صادرات موقت از انواع صادرات کالا به شمار می‌روند.

صادرات قطعی: در این صادرات، کالا به صورت قطعی وارد خاک کشور دیگری می‌شود و كالا به خارج از قلمرو گمركي كشور جهت فروش و يا مصرف در سرزمین‌های غریبه ارسال می‌شود. در صادرات قطعی کالا شخص حقیقی نیاز نیست حقوق گمركي، سود بازرگاني، عوارض و ماليات و … را پرداخت کند.

صادرات موقت: هدف از صادرات موقت کالا به خارج از کشور حضور در نمایشگاه‌های جهانی است و اگر کالا فروخته نشود بازرگان می‌تواند کالا را به گمرک خانه کشور خود برگرداند و به عبارتی کالا را مرجوع کند. در این صورت صادر کننده کالا عهد می‌بندد مبلغی را به عنوان سپرده به گمرک مبدأ بدهد و بعد از ورود کالا به گمرک مبدا به منظور استرداد وجه سپرده اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

 

مراحل صادرات کالا در گمرک

 

مراحل و مدارک موردنیاز برای صادرات کالا در گمرک

  • کارت بازرگانی معتبر به اسم صادر کننده
  • تهیه پروفرما اینویس
  • آماده کردن عدل بندی و پکینگ لیست به فارسی و انگلیسی
  • اخد بارنامه
  • اخذ گواهی مبدا
  • عقد قرارداد حمل با شرکت حمل و نقل بین‌المللی
  • صدور کوتاژ
  • آماده‌سازی و بسته بندی کالا
  • صادرات کالابراساس اسناد اخذ شده
  • انتقال وجه
  • گواهی بهداشت و قرنطینه برای انواع کالا

 

 

مزایا و معایب صادرات چیست؟

مزایای صادرات مستقیم کالا:  

  1. سود بیشتر
  2. نظارت بیشتر
  3. برندینگ بهتر
  4. فراهم شدن زمینه گسترش فعالیت

معایب صادرات بی‌واسطه کالا:

  1. صرف وقت و هزینه بیشتر
  2. پیچیدگی‌ها و گرفتاری‌های بیشتر
  3. لازمه دریافت مجوزهای قانونی

ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا به معنای انجام کلیه اقداماتی می‌باشد که شما برای آزاد کردن کالاهای وارداتی و صادراتی خود از گمرک انجام می‌دهید. اقدامات حمل و آزادسازی کالا معمولا توسط صاحبان کالا و یا نماینده قانونی آن‌ها انجام می‌شود. اصلی‌ترین محل برای ترخیص کالا گمرک است که کالا‌ها بعد از ورود به این محل و طی کردن برخی مراحل مجوز لازم برای ورود و خروج از یک کشور را دریافت می‌‌کنند. ترخیص کار گمرک با تسلط به فوت‌و‌فن‌های قانونی گمرکی، می‌تواند پروسه انجام کار را با صرف کمترین وقت انجام و کالای شما را ترخیص کند.

 

مراحل صادرات کالا در گمرک

 

 انواع مسیر‌های صادرات کالا در گمرک

مسیرهای گمرکی، شامل سه مسیر سبز، زرد و قرمز است که در متن زیر توضیح می‌دهیم:

مسیر سبز: مسیری است که به کسب مجوز و انجام آزمایشات نیازی ندارد و تعرفه اظهار شده با تعرفه گمرک  نیز همخوانی دارد. اکثر کارت بازرگانی شرکت‎های تولیدی در این مسیر قرار می گیرند.

مسیر زرد: نشان‌دهنده این است که این نوع کالاها احتمالا نیاز به آزمایش یا استاندارد دارند، اما به واسطه سابقه ترخیص، سوابق کالایی در گمرک و تطبیق ارزش اظهار شده با ارزش گمرکی در کالا، اجازه ترخیص آن می‌تواند صادر شود.

مسیر قرمز: نشان‌دهنده این است که این نوع کالاها احتمالا نیاز به آزمایش و استاندارد دارند، اسنادشان نامعتبر بوده، ارزش اظهارشان با ارزش استنباطی گمرک تطابق نداشته و کالا بدون ارزیابی دقیق و فیزیکی قابلیت خروج از گمرک را ندراد.

سخن پایانی:

 در این راهنما به بررسی موارد مهم در صادرات کالا در گمرک پرداختیم. ترخیص کالا یکی از مهم‌ترین مراحل در روند صادرات کالاها است و بایستی به درستی انجام شود.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X