انواع صادرات کالا

انواع صادرات کالا

انواع صادرات کالا

به انتقال و ارسال كالا از سرزمینی به سرزمینی ديگر، صادرات کالا می‌گویند. صادرات کالا در زمینه توسعه اقتصادی نقش بسیار مهمی دارد. شناخت و مطلع بودن از قوانین بین المللی و قوانین داخلی کشورهای وارد کننده کالا، بسیار مهم و ضروری است. صادرات باعث می‌شود تاجر سود بسیار زیاد و چشمگیری از فروش کالا بدست آورد. دولت ایران از صادرکنندگان حمایت بسیاری می‌کند و شرایط خوب و آسانی را برای صادرات کالا به کشورهای همسایه فراهم کرده است. در متن زیر به انواع صادرات کالا می‌پردازیم.

 

صادر کننده به چه کسی می‌گویند؟

به هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی بوده و اقدام به صدور کالا نماید صادر‌کننده می‌گویند.

انواع صادرات کالا

انواع صادرات کالا

صادرات کالا را به انواع مختلف تقسیم می‌‌کنند، که به شرح زیر می‌باشند:

صادرات موقت: اگر صادرات کالا برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باشد و در صورت فروش نرفتن کالا امکان بازگرداندن آن به گمرک مبدا توسط تاجر وجود داشته باشد، به این فرآیند صادرات موقت گفته می‌شود. در این صورت نیز به انجام پروسه گمرکی برای واردات این کالاها نیازی نیست. اما در صادرات کالا به صورت موقت، صادرکننده مبلغی را به عنوان سپرده به گمرک می‌دهد که پس از برگشت کالا به گمرک مبدا، وجه سپرده بازگردانده خواهد شد. یا به اصطلاح دیگر کالاهایی که برای انجام منظوری، موقتی به خارج از کشور ارسال و پس از انجام منظور مورد نظر مرجوع می‌شود، صادرات موقت نامیده می‌شود.

صادرات قطعی:  به فرآیند ارسال کالا به خارج از قلمرو گمرکی کشور به منظور فروش یا مصرف در کشورهای خارجی صادرات قطعی می‌گویند. صادرات قطعی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض و مالیات معاف می‌باشد اما شامل هزینه‌های گمرکی می‌شود. بسیاری از تاجران از روش صادرات قطعی استفاده می‌کنند ک از انواع صادرات کالا می‌باشد.

 

تفاوت صادرات موقت با صادرات قطعی چیست؟ یکی از تفاوت‌های روش صادرات قطعی با موقت در تشریفات بیشتر و خاص صادرات قطعی می‌باشد که حتما باید صادر‌کنندگان آن را طی کنند. در صادرات قطعی، مدارک و گواهی­نامه­‌های خاصی باید از مراجع مختلفی اخذ شوند که این موضوع، حساسیت بیشتر صادرات قطعی را نسبت به روش صادرات موقت نشان می­‌دهد.

مسیرهای انواع صادرات کالا

  1. صادرات به روش مستقیم
  2. صادرات به روش غیرمستقیم

صادرات به روش مستقیم: صادرات به روش مستقیم یک نوع فعالیت تجاری می‌باشد که بین یک صادرکننده و واردکننده انجام می‌شود. در این بین شخص دیگری به عنوان واسطه نباید وجود داشته باشد.

صادرات به روش غیر مستقیم: در این روش اکثر مراحل به واسطه یک شخص حقیقی یا حقوقی انجام خواهد گرفت. این اشخاص واسطه، معمولا شرکت‌های بین المللی بازاریابی و یا شرکت‌های بازرگانی صادرات می‌باشند.

انواع صادرات کالا

سخن پایانی

در این محتوا شما را با برخی از انواع صادرات کالا آشنا کردیم. صادرات کالا عموماً به انتقال و جابجایی کالا از مرز گمرکی یک کشور به کشوری دیگر گفته می‌­شود. با به‌کارگیری از صادرات می‌توان توسط خارج از مرزهای کشور نیز مشتری به دست آورد و به این ترتیب دایره مشتریان خود را گسترش داد.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X