بررسی ثبت پته گمرکی

بررسی ثبت پته گمرکی

در این بخش سعی شده تا در رابطه با ثبت پته گمرکی توضیح داده شود. اسناد ترخیص انواع متفاوتی دارد که شامل برگه سبز و پته گمرکی می باشد. برگه سبز یک پروانه یا مجوز گمرکی برای کالای تجاری است و پته گمرکی پروانه یا مجوز گمرکی برای کالاهای غیر تجاری می باشد.

تفاوت بین پته گمرکی و برگ سبز

تفاوت این دو روش در این می باشد که برای ترخیص کالا به صورت پته گمرکی، نیازی به تنظیم اظهارنامه و ثبت سفارش نمی باشد، در حالی که ترخیص کالا از طریق برگ سبز، به اظهارنامه گمرکی نیاز دارد و یکی از سریع ترین روش های ترخیص کالا در گمرک این روش می باشد. در صورتی که قبض انبار را دریافت کرده باشید و تمام اقدامات لازم برای ثبت پته گمرکی انجام شده باشد، کالا در عرض چند ساعت می تواند از گمرک ترخیص شده و تحویل مشتری شود.

در صورت کلی پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی به صورت کلی، به مجوز برای خروج کالای مسافر می گویند؛ در واقع حمل و ارسال کالای مسافر تا سقف معین ارزش کالا به مقصد مورد نظر اوست. برای کالاهای مسافری با یک سقف مالی تعیین شده، بارنامه ای به عنوان خروج کالا از گمرک صادر می نمایند. این نوع ترخیص سندی برای خروج کالا از گمرک بدون ثبت سفارش می باشد. زمانی که کالای وارداتی از لحاظ ارزش و تعداد، کالایی تجاری نباشد و تنها جهت مصرف درکارگاه های تولیدی و یا موسسات تحقیقاتی وارد کشور گردد، می توان به عنوان پته ترخیص نمود. اگر ترخیص کالا با پته انجام گردد از کلیه تشریفات گمرکی که در حالت عادی برای تمام کالاهای وارداتی انجام می شود، معاف می شوید.

ثبت پته گمرکی

برای چه کالاهایی از پته استفاده می گردد؟

اگر کالاهای وارداتی از نظر ارزش، تعداد، وزن و حجم جنبه تجاری پیدا نکنند و به عنوان نمونه وارد گردند،این امکان را دارند تا با این روش ترخیص گردند. آن هایی که از نظر تعداد و قیمت جنبه تجاری ندارند و جهت مصرف در واحدهای تولیدی هستند، با گرفتن مجوز ترخیص به صورت پته فراهم می شود؛ اما حقوق و دستمزد این کالاها باید پرداخت گردد.

نحوه ثبت پته گمرکی

در سال های قبل به صورت دستی ثبت می شد و نیازی به اظهار کردن کالا نبود؛ طبق بخشنامه جدید، معاونین فنی گمرک موظف هستند که در صورت تایید پته مسافری و غیر تجاری بودن کالا، آن را در سامانه گمرکی به صورت الکترونیکی اظهار نمایند.

اظهار الکترونیکی در ترخیص کالاهای غیرتجاری

ترخیص با این عنوان در سال های قبل به خصوص درصنعت حمل و نقل هوایی با تخلفات زیادی همراه بوده و بیشتر این تخلفات به دلیل عدم ثبت درست اطلاعات کالاها است. به همین دلیل هم اکنون در مراحل بازرسی کالا ترخیص شده با پته، سخت گیری می کنند و همچنین برای جلوگیری از روند تخلف صادرات و واردات با پته های گمرکی اظهار الکترونیکی برای انواع کالا انجام می گردد.

کلام آخر

ثبت پته گمرکی کار مهمی است که اکثر تخلفات همانطور که عنوان شد به دلیل اشتباهات در روند ثبت می باشد. شرکت ستاره تجارت آسان می تواند از این اشتباهات جلوگیری نماید.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X