تعرفه یا ارزش کالا چگونه تعیین می شود؟

تعرفه یا ارزش کالا چگونه تعیین می شود؟

قطعا شما هم با موضوعاتی مثل تعیین تعرفه کالا یا تعیین ارزش کالا، در حوزه انجام تجارت های بین المللی برخورد داشته اید. شاید هم یک تازه کار هستید و می خواهید وارد این عرصه شوید که قطعا تمایل دارید با این موضوعات مهم و پر کاربرد در زمینه فعالیت های تجاری آشنایی لازم را داشته باشید؛ تا بتوانید با دید بهتری به تجارت خود بپردازید.

تعیین تعرفه گمرکی یکی از مهم ‌ترین اقداماتی است، که قبل از ثبت سفارش کالا و انجام باقی امور گمرکی برای واردات محموله به داخل کشور می بایست انجام گیرد. در واقع تعرفه ای که از آن صحبت می کنیم، یک کد 8 رقمی است که از آن برای تعیین جایگاه کالا استفاده می ‌شود. این کد تعیین می کند که چه مقدار حقوق گمرکی برای ورود محموله باید پرداخت شود.

 

تعیین تعرفه کالا چیست؟

تعیین ارزش کالا در محاسبات گمرکی کالا های وارداتی دارای اهمیت بالایی بوده و به همین دلیل به آن ارزش گمرکی کالا نیز گفته می شود؛ اما به طور کلی تعرفه کالا مجموعه هزینه های پرداخت شده توسط صاحب کالا از زمان خرید تا زمان ورود کالا به اولین اداره گمرک می باشد که شامل: هزینه های حمل و نقل، هزینه های کالا در هنگام خرید از مبدا، هزینه های بیمه و غیره است.

فراموش نکنید که تعیین ارزش برای کاهش هزینه های ترخیص کالا از گمرک دارای اهمیت بسیار زیادی بوده که از این رو بازرگانان قبل از هر اقدامی برای واردات کالا می بایست ارزش کالا را تعیین نمایند و این محاسبات باید به طور دقیق انجام گیرد.

تعیین تعرفه کالا
تعیین تعرفه کالا

روش های تعیین ارزش و تعرفه کالا

همانطور که می دانید ارزش یک کالا وابسته به عواملی همچون: کیفیت، هزینه های بیمه، کشور محل ساخت و تولید، هزینه های حمل و نقل از کشور مبدا تا کشور مقصد، باربری و غیره بستگی دارد.

برای تعیین ارزش سه روش وجود دارد که تجار براساس نیاز خود می توانند یکی از این سه روش را انتخاب نمایند:

 

  1. تعیین ارزش براساس فاکتور صاحب کالا

در این روش از فاکتور صاحب کالا و هزینه های ثبت شده در آن به تعیین ارزش می پردازند.

تمام هزینه های پرداخت شده از خرید کالا در کشور مبدا تا هزینه های تا زمانیکه کالا وارد اولین اداره گمرک کشور مقصد می شود در این فاکتور ها ثبت خواهند شد؛ در نتیجه لذا به آسانی ارزش کالاها با توجه به این اسناد و مدارک قابل محاسبه هستند.

تعیین تعرفه کالا
تعیین تعرفه کالا
  1. تعیین تعرفه کالا به وسیله سامانه TSC و سوابق ارزشی

 TSC که با عنوان کد شناسه کالا نیز شناخته می شود، کدی 4 رقمی است که معمولا باتوجه به مشخصات فنی، فیزیکی، شیمیایی و مدل کالا تعیین می گردد و با استفاده از این کد می توان ارزش و تعرفه کالا را محاسبه نمود.

سامانه TSC درواقع سایتی به نشانی tsc.irica.co می باشد که توسط اداره گمرک کشور راه اندازی شده و مجهز به بانک اطلاعاتی کامل، از ارزش کالا های تولیدی و بازرگانی است.

ارزش کالاهای مختلف در این سامانه از پیش تعیین شده و کاملا طبقه بندی شده در دسترس کاربران قرار داده می شود.

 

  1. تعیین ارزش کالا با ایجاد تقاضای کتبی در اداره گمرک

آخرین روش، مراجعه حضوری به اداره گمرک کشور و ارائه تقاضای کتبی جهت تعیین ارزش کالا ها می باشد. در این حالت با توجه به حقوق گمرکی، سود بازرگانی و شرایط ورودی کالا های خریده شده توسط واردکنندگان و غیره، ارزش کالاها محاسبه می شوند.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X