تعریف واردات کالا

تعریف واردات کالا

کالاهایی که در کشورهای گوناگون تولید شده و به کشوری دیگر از طریق مبادله کالا یا پرداخت پول فروخته می ‌شوند، واردات کالا می گویند. اولین واردات در حدود ۴ هزار سال قبل در کشورهای متمدن انجام می شد. امروزه واردات و صادرات دارای نظم خاصی هستند که اشخاص نیز همانند دولت می توانند طبق قانون های موجود آن را تعیین و مراحلش را به درستی انجام دهند. ما در این مقاله نحوه واردات کالا را بررسی می کنیم.

واردات ایران

واردات در کشور ایران نقش مهمی در بازار اقتصاد دارد. قطعات الکتریکی، گندم و مواد صنعتی خام از کالاهای وارداتی به ایران محسوب می شود.

نحوه واردات کالا

واردات کالا به کشور کار آسانی نمی باشد اما، برای بیشتر کالاها، واردات نسبت به تولید آن ها سود بیشتری دارد. دلیل این امر کم بودن هزینه نیروی کار و خرید تجهیزات در بعضی کشورها است.

فرآیند واردات کالا دارای مراحل زیادی است که باید با حوصله طی شود. استفاده از افراد متخصص در زمینه ترخیص کالا بسیار مهم است.

شناخت کالای هدف

قبل از انجام مراحل واردات کالا به کشور، باید از نوع کالا اطلاع داشته باشید و همچنین تمام جنبه‌ های مختلف درباره ی کالا را به خوبی شناسایی نمایید.

شناخت تولید کننده کالا

شناخت تولید کننده می‌تواند حضوری یا غیرحضوری باشد. شما باید شرکت های معتبر را برای همکاری انتخاب نمایید که امکان کلاهبرداری را تا حد زیادی کاهش دهید و حتی در صورت امکان حضوری به محل شرکت مراجعه کنید.

کالا را به صورت فیزیکی بررسی کنید

بهتر است که خودتان بدون ارائه نام شرکت چند نمونه از کالا را تهیه کرده و با دقت آن را بررسی نمایید.

تشریفات قانونی نحوه واردات کالا

مراجعه به گمرگ و رعایت تمام قانون های موجود.

محاسبه هزینه‌ها

کارت بازرگانی

داشتن کارت بازرگانی جهت ثبت سفارش در وزارت بازرگانی مهم است. پس از دریافت کارت درخواست را در وزارت بازرگانی ثبت نمایید.

دریافت مجوزها

  • دریافت مجوز ایران کد
  • دریافت مجوز استاندارد و کیفیت کالا

پرداخت مبلغ به شرکت تولید کننده

ترخیص کالا

بعد از رسیدن کالا به ایران، در گمرک مربوطه اقدام به ترخیص کالا می نمایید.

ثبت اظهارنامه برای ترخیص

بررسی کالا

این مرحله توسط کارشناسان انجام می شود.

پرداخت مالیات

ارائه مدارک

در این مرحله مدارک بررسی می شود.

پرداخت هزینه ترخیص کالا

کالاها در ایران انبار می‌شوند، بنابراین باید هزینه آن را به دولت پرداخت نمایدد. همچنین هزینه حمل کردن به انبار و تعرفه بررسی نیز باید پرداخت شود. ۵ درصد ارزش گمرکی همراه با سود بازرگانی به تمام موارد گفته شده اضافه می شود.

وکالت

نام شخصی که کالا را درخواست داده و در سیستم گمرک ثبت شده، باید با شخصی که مدارک گفته شده را به گمرک ارائه داده است، یکسان باشد. در حالتی که این دو نفر یکسان نیستند، شخصی که مدارک را ارائه می دهد، بایستی گواهی وکالت از شخص سفارش‌ دهنده را داشته باشد. این گواهی شامل امضا و تصویر شخص سفارش‌دهنده کالا است و همچین بایستی حدود وکالت نیز مشخص شود.

دریافت کالا

بعد از انجام تمام مراحل گفته شده ( نحوه واردات کالا) می توانید محصول را دریافت نمایید.

نحوه واردات کالا

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X