مجوز کتاب ارشاد

مجوز کتاب ارشاد

مجوز کتاب ارشاد و روش اخذ مجوز ها برای چاپ موضوعی مهم بوده و در زمان  آن برخورد خواهید کرد، پس اگر نیاز به دریافت همه ی مجوز ها از وزارت ارشاد هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

مجوزهای لازم عبارت اند از:

مجوز قبل چاپ فیپا، شابک کتاب، جلد، اعلام وصول، جهت چاپ کتاب، نشر کتاب الکترونیکی، مجوز جلد و…

چرا مجوز کتاب ارشاد ضروری است؟

همان طور که می دانید کتاب ها بدون مجوز چاپ هیچ گونه ارزشی ندارند. این مجوزها نشان دهنده شناسنامه ی کتاب هستند.  این مجوز ها نشان دهنده حقوق معنوی و مادی برای نویسندگان می باشد.

نکته!

کتاب هایی که مجوزهای مورد نیاز را ندارند، به هیچ وجه نمی توانند پیگرد قانونی و مالکیت داشته باشند. بحث مجوز کتاب ارشاد از مهم ترین مرحله های قبل از چاپ است.

مرحله های اخذ مجوز کتاب ارشاد

انتشارات که دارای مجوز لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، می‌ توانند جهت دریافت مطمئن و قانونی مجوز اقدام نمایند.

مرحله 1

اولین گام جهت اخذ مجوز، آماده نمودن فایل کتاب می باشد.

مرحله 2

جهت انعقاد قرارداد چاپ کتاب های گوناگون قراردادهایی موجود است که به نوع کتاب، سابقه و بودجه مولف می توان انتخاب نمود.

مرحله 3

پس از ثبت نمودن درخواست های اولیه و همچنین انعقاد قرارداد فایل نهایی جهت انتشار ارسال می شود تا اقدامات اخذ مجوز انجام گیرد.

فایل های کتاب به واسطه انتشارات ارسال شده و یک شابک اختصاصی معرفی می گردد. (ناشر بایستی کدی 13 رقمی که منحصر به فرد است را با عنوان شابک به اثر اختصاص داده و برای شناسایی در سطح بین المللی به کار ببرد. این شماره‌ استاندارد بین‌المللی کتاب می باشد)

ارسال کردن فایل کتاب برای کتابخانه ملی به واسطه انتشارات برای گرفتن فیپا (ناشر اثر خود را برای دریافت نمودن فهرست‌ نویسی قبل از انتشار (فیپا) در سایت کتابخانه ثبت می کند)

ارسال نمودن فایل و طرح جلد برای وزارت ارشاد همچنین درخواست اخذ مجوزهای ضروری، با توجه به نوع، موضوع و تخصصی، کودکان، علمی، مذهبی و …است.

فایل کتاب برای مراجع ارسال می شود و تائید نهایی کتاب صورت می گیرد. (زمانبرترین مرحله می باشد که امکان دارد چند ماه طول بکشد)

چاپ کردن کتاب و اخذ اعلام وصول (این مرحله بعد از چاپ کتاب، بایستی مقدار مشخص از نسخه کتاب برای اخذ اعلام وصول به وزارت ارشاد اسلامی تحویل داده شود).

تحویل دادن کتاب به شخص نویسنده با توجه به نوع قراردادی که منعقد شده است.

مجوز کتاب ارشاد

شابک

انتشارات لیست بلندی از شابک (خانه کتاب) موجود را دارد و هر کدام مخصوص کتاب جدیدی هستند. به این دلیل ناشر قانونی، شماره خانه کتاب را در اختیار داشته و بعد از آماده گشتن، شماره شابک را به کتاب می دهد. این مرحله زمانبر نیست.

فیپا

فیپا (سازمان کتابخانه ملی ایران) یا همان فهرست نویسی تحلیلی و توصیفی قبل از انتشار که در صفحه شناسنامه کتاب درج می شود.

فیپا از مجوز کتاب ارشاد بوده و تهیه اطلاعاتی کتاب شناختی جهت بازیابی و شناسایی بر مبنای استاندارد بین المللی و ضوابط پیش از انتشار کتاب می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ستاره تجارت آسان تماس بگیرید.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X