بررسی وظایف تاجران ترخیص

بررسی وظایف تاجران ترخیص

تاجران ترخیص کسانی هستند که به وکالت و نمایندگی از صادرکننده یا واردکننده کلیه کارها و عملیات مرحله به مرحله ترخیص کالا را انجام می دهد. تاجران ترخیص که گاهی اوقات به حق العمل کار نیز شناخته می شوند، فردی است که به قوانین و مقررات گمرک هر کشوری در مورد ترخیص کالا اطلاع و آگاهی دارد، و فرد تاجر می تواند با سپردن کارهای ترخیص به این فرد ( چه حقیقی و یا حقوقی ) از مهارت او استفاده کرده و بدون فوت وقت، در زمان تعیین شده، کالای خود را بدون هیچ نگرانی ترخیص کند.

ترخص کالا فرایند مهمی است

فرآیند ترخیص پروسه ای کمی پیچیده و زمان بر می باشد و نیاز به دانش و مهارت کافی دارد تا کالا  با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن ترخیص شود. اما چنانچه ترخیص کالای وارداتی یا صادراتی بیش از زمان ممکن طول بکشد، صاحب کالا متحمل ضرر می شود. همچنین از رموز موفقیت در تجارت تامین سریع و تزریق و عرضه کالا به بازارهای مصرف می باشد، و چنانچه تاخیری در این امر اتفاق بیفتد، بازار به دست رقبا افتاده و وارد کننده و صادرکننده کالا ضرر می کند.

بنابراین تاجران ترخیصمی تواند با پیگیری و حضور مستمر در تجارت بین الملل و آگاهی از قوانین و امور تشریفات گمرکی ترخیص کالا را سریع و با هزینه کم انجام دهد و کالا را به بازارهای مصرف برساند.

تاجران ترخیص

تفاوت تاجران ترخیص با حق العمل کار

تاجران ترخیص همان حق العمل کار محسوب می شوند. اما نکته در این تفاوت، دریافت مجوزها و پروانه کاری ای می باشد که  ترخیص کار را به حق العمل کار تبدیل می کند. حق العمل کار می تواند به نیابت از شرکتی و شخصی که کارهای ترخیص را به او می دهد، هزینه خود را دریافت کند. اما تاجران ترخیص با وکالتی که از صاحب کالا دارند، در زمان ترخیص تمامی امور ترخیص کالا را به نام صاحب همان کالا انجام می دهند.

تاجران ترخیص چه کسانی هستند؟

در واقع تاجران ترخیص نماینده صاحب کالا بوده و وکالت انجام کارهای صاحب همان کالا را در غیاب او دارد. اما حق العمل کار وکالتی از طرف صاحب کالا یا شرکت ندارد، بلکه به نیابت صاحب کالا کارهای ترخیص را می کند. تاجران ترخیص نماینده مستقیم صاحب کالا برای انجام امور گمرکی کالاهایش می باشند، و هیچ گونه مسئولیی در قبال بدهی و یا اقدامات نامتعارف شرکت یا تاجر ندارند. حتی اگر مشکلی در هنگام ترخیص و انجام تشریفات گمرکی پیش بیاید، خود تاجر در این زمینه، پاسخگو خواهد بود.

در نتیجه

در مورد حق العمل کار باید گفت که این فرد نماینده غیر مستقیم شرکت است، و به نیابت از او و دریافت مبلغی از تاجر اقدام به ترخیص کالا و اقدامات لازم جهت پیشبرد اهداف تجارت وی انجام می دهد.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا وظایف تاجران ترخیص را به شما بگوییم. این کار وظیفه مهمی است و تاجران نیاز دارند تا فردی زبده در این زمینه پیدا کنند. شما می توانید کارهای ترخیص کالای خودتان را به کارشناسان ما بسپارید.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X