بررسی شماره کوتاژ گمرک

بررسی شماره کوتاژ گمرک

همانطور که در مطلب ترخیص کالا برای شما شرح دادیم، هر کالایی برای این که بتواند از گمرک ترخیص شود باید ده مرحله مهم را طی کند. اولین مرحله برای ترخیص هر کالا ثبت اظهارنامه در سامانه (EPL)  می باشد. به محض این که هر کالایی در گمرک توسط ای پی ال اظهار شود، این سامانه سریعا اظهارنامه را قفل کرده و یا به اصطلاح کوتاژ می کند. بعد از قفل شدن یک شماره اختصاصی به اظهارنامه تعلق می گیرد. این شماره برای هر اظهارنامه ای اختصاصی و منحصر به فرد می باشد،که به آن شماره کوتاژ یا شماره سریال اظهار نامه می گویند.

شماره کوتاژ

 

شماره کوتاژ را چگونه دریافت کنیم

با توجه به الکترونیکی شدن روند تشریفات گمرک، اظهار نامه را در سامانه ثبت می گردد و به آن بعد از قفل شدن یک کد تعلق می گیرد که به آن شماره کوتاژ می گویند. پس شما در گمرک برای پیگیری امور کالای خود باید این شماره کوتاژ را ارئه کنید و مامورین گمرکی نیز کالای شما را با این شماره کوتاژ شناسایی می نمایند.

موارد استفاده از کوتاژ در گمرک

هنگامی که مراحل ترخیص کالا به پایان برسد و شماره کوتاژ دریافت شود، اگر این شماره برای محموله صادارتی مورد استفاده باشد به آن کوتاژ صادراتی نیز گفته می شود. لازم به ذکر است بدانید که شماره کوتاژ یک عدد 8 رقمی است که از این رقم در تمام مراحلی که برای ترخیص کالا است مانند پیگیری فرآیند تشریفات گمرکی کالا، زمان بازبینی کالا، برای دریافت مجوز ها تا زمان خروج و حمل بار حتی از لحظه رسیدن محموله به انبار تا زمان ترخیص آن و حتی لحظه جابه جایی دوباره آن و …. مورد استفاده قرار می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای اظهار نامه

تنظیم اظهار نامه یکی از مهمترین مراحل برای ترخیص کالا است و برای تنظیم آن به مدارک کامل کالا نیاز می باشد؛ از جمله مدارک مورد نیاز برای تنظیم اظهار نامه: بارنامه، کارت بازرگانی، بیمه نامه، گواهی خرید کالا فاکتور های خرید و فروش، ترخیصیه، مجوز های ثبت سفارش و سایر مجوز های مورد نیاز محوله و …… اشاره نمود. بعد از تنظیم اظهارنامه مبلغی را برای ثبت آن بر اساس نوع کالا تجاری و بازرگانی را باید پرداخت کنید که این مبلغ باید توسط صاحب محموله و یا نماینده قانونی وی پرداخت می شود. بعد از آن مراحل کنترل بار و بررسی آن توسط بازرسان گمرک انجام می شود و در صورت عدم مغایرت ترخیصیه، کالا شما صادر می شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با شماره کوتاژ و نحوه گرفتن آن آشنا کنیم. برای اینکه بتوانیدتمامی این مراحل را بدون دردسر انجام دهید تا ایرادی در مراحل صادرات کالای شما ایجاد نشود، می توانید تمامی کارهای خود را به شرکت ستاره تجارت آسان بسپارید تا یک فرآیند بدون نقص در صادرات و یا واردات کالای خود داشته باشید.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X