بررسی ارز نیما

بررسی ارز نیما

بسیاری از مردم در سال های اخیر به طور کلی با ارز نیما و مفاهیم مربوط به آن آشنا شده یا دست کم نام اسامی مختلف ارزی به گوششان رسیده است. اگر با هر هدفی دنبال تهیه ارز هستید، اصطلاحات متفاوتی مانند ارز نیمایی، ارز رسمی، دلار سنا و دلار بازار آزاد را باید بشناسید. این اصطلاحات به دلیل نظام ارزی چند نرخی است که ایران وجود دارند. هر یک از ارز ها مصارف خاص خود را داشته و به عده‌ای خاص تخصیص پیدا می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با ارز نیما آشنا کنیم.

ارز نیما

نظام‌های ارزی در جهان و ایران

به طور کلی 2 نوع نظام ارزی در جهان موجود است. یکی از آن‌ها نظام نرخ ارز ثابت و دیگری نظام نرخ ارز شناور نامیده می‌گردد. با گذشت زمان و در سال 1971 نظام برتون وودز از هم گسیخته شد و دیگر رابطه میان دارایی طلای بانک‌های مرکزی و نرخ ارز قطع گردید. در نظام‌های نرخ ارز ثابت قیمت پول یک کشور به یک دارایی مشخص مثل طلا، یا یک ارز معتبر جهانی یا سبدی از ارزها میخکوب می‌گردد و برای یک بازه زمانی (کوتاه یا بلند) تغییراتی نمی‌کند. این در حالی می باشد که در نظام‌های نرخ ارز شناور قیمت را بازار تعیین می‌نماید؛ به این معنی که میزان عرضه و تقاضا برای یک ارز، ارزش و قیمت آن را مشخص می‌کند. در ایران نظام ارزی موسوم به شناور مدیریت شده موجود است و وعده داده شده که ویژگی‌های مثبت هر دو نظام ارزی را داشته باشد.

انواع ارز در ایران

در ایران ارز با قیمت‌های متفاوتی موجود است که به دلیل نظام چند نرخی آن به وجود آمد. بخشی از آن به صورت نرخ ارز رسمی تخصیص پیدا کرده که معمولا مصارفی مثل واردات کالای اساسی دارد. با این حال امکان سوء استفاده از این ارز موجود است و برخی سودجویان انگیزمنداند تا به نحوی به این دلار ارزان دست پیدا کنند آن را در بازار آزاد به چند برابر قیمت بفروشند.

ارز نیما چیست؟

ارز نیمایی در واقع ارزی می باشد که در سامانه‌ای به نام نیما معامله می‌گردد. در سامانه نیما واردکنندگان و صادرکنندگان به صورت آنلاین دست به خرید و فروش آن می‌زنند. ارز موردنیاز برای بعضی از کالاهای وارداتی از این طریق تامین می‌گردد. اگر واردکننده‌ای بخواهد ارز موردنیاز خود را تهیه کند، باید با صادرکننده دیگری توافق و ارز خود را از سوی او تامین نماید. بنابراین فرق این ارز با سایر ارزها این می باشد که تنها به صادرکنندگان و واردکنندگان اختصاص دارد.

چطور در سامانه نیما ارز بخریم؟

کسانی که واجد شرایط و خواهان دریافت ارز نیما باشند، باید به سامانه جامعه تجارت رجوع کرده و در قسمت سفارشات غیر بانکی درخواست کنند تا ارز مورد نیازشان تامین شود. پس از ثبت سفارش و انجام امور لازم میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به سامانه نیما ارجاع داده می‌شوید و می‌توانید ارز درخواستی خود را در صورت داشتن شرایط لازم، از سامانه نیما دریافت نمایید.

کلام آخر

ارز نیما مختص واردکنندگان و صادرکنندگان است که جهت تهیه آن و نیاز به گرفتن اطلاعات در این زمینه می توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X