بررسی تجارت بازرگانی

بررسی تجارت بازرگانی

بسیاری امروزه مفاهیم تجارت بازرگانی را با کسب و کار یکسان می دانند و به جای هم استفاده می کنند . در حالی که شاید در ظاهر شباهت زیادی داشته باشند اما در باطن تفاوت های فاحشی دارند .

در ابتدا به شرح مفهوم هر یک از این واژگان می پردازیم .

تجارت

تجارت یا داد و ستد، به معامله میان دو یا چند نفر برای کالا می گویند که بعد از به اتمام رسیدن معامله، هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن متوجه طرفین نمی شود .در گذشته برای تجارت اشخاصی به عنوان تاجر وارد شهرها و مناطق مختلفی می گشتند و با معامله‌ی کالا و پرداخت مبلغی پول آن را خریداری می کردند . تجار برای انجام این کار به هیچ کدام از مواردی که امروزه وجود دارد برخورد نمی کرد و خودشان برای برگشت و بردن کالا راهی پیدا می کرد . هم چنین موارد گمرکی، شرکت های حمل و نقل، روش های مختلف پرداخت نیز وجود نداشت .

ایده تجارت و بازرگانی

زمانی که این موارد شکل گرفتند تجار در فعالیت های خود دچار تغییرات زیادی شدند و همه چیز دست به دست هم داد تا بازرگانی به عنوان پدیده ای جامع تر وارد عرصه شد . در تعریف تجارت می توان گفت که تجارت انواع مختلفی دارد؛ هرچند دیگر به شکل گذشته به صورت پایو پای انجام نمی گردد اما می توان نوعی تجارت را نام برد که کمی شبیه نوع اولیه تجارت می باشد.

انواع تجارت

 تجارت خدمات، مثل فردیست که به یک حسابدار احتیاج دارد؛ شخصی برای انجام  امور حسابداری پیش وی رفته و در عوض انجام کارهای حسابداری از او نویسندگی را یاد می گیرد. تجارت الکترونیک امروزه گوی سبقت را از تجارت سنتی ربوده و کم کم در تمام دنیا به صورت الکترونیک و بدون حضور، امور تجارت بازرگانی را انجام می دهد .

بازرگانی

در عصر جدید و در عرصه ی تجارت بیش ترین واژه ای که مورد استفاده قرار می گیرد کلمه‌ی بازرگانی می باشد .در واقع باید گفت تجارت بخشی از بازرگانی محسوب می گردد .

اما بازرگانی شامل چه مواردی می باشد

  • داد و ستد
  • بازاریابی
  • روش های پرداخت هزینه
  • قرارداد های خرید و فروش
  • حمل و نقل
  • بیمه
  • اسناد مربوط به بازرگانی
  • مذاکرات و مکاتبات بازرگانی

 

انواع بازرگاني

  1. داخلي: شامل داد و ستد کالا و خدمات بين ساکنان يک کشور می باشد.
  2. خارجي:منظور داد و ستد کالا، خدمات و نيز نقل و انتقال مالي بين يک کشور با سایر کشورها است.
  3. منطقه‌ای: نوع خاصي از بازرگاني خارجي می باشد که در آن دو يا چند کشور در يک منطقه جغرافيايی معين به منظور دستيابي به هدف‌هاي معینی در زمينه تجارت بازرگانی همکاری مي‌کنند و براي یکدیگر امتيازها و تسهيلاتي در نظر مي‌گيرند.
کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا در رابطه با مفهوم تجارت بازرگانی توضیحات مفیدی خدمت شما ارائه کنیم. جهت اخذ اطلاعات در رابطه با تجارت و بازرگان می توانید از مشاورین حرفه ای شرکت ستاره تجارت آسان کمک بگیرید.

 

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X