مراحل دور اظهاری واردات چگونه انجام می‌شود؟

مراحل دور اظهاری واردات

مراحل دور اظهاری واردات چگونه انجام می‌شود؟

انجام شدن مراحل ترخیص کالاهای وارداتی به بهترین شکل، بخشی از دغدغه افرادی است که در زمینه واردات کالا فعالیت می‌نمایند. از طرفی در چند سال اخیر برای الکترونیکی کردن بسیاری از تشریفات گمرکی تلاش زیادی شده است و یکی از مهم‌ترین مراحلی که باید به درستی در سامانه جامع تجارت صورت گیرد، تنظیم دور اظهاری واردات می‌باشد. بنابراین برای آشنایی بیشتر با مراحل دور اظهاری واردات تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تنظیم مراحل دور اظهاری واردات

همانطور که می‌دانید برای رسیدن به مرحله آخر ترخیص کالا از گمرک نیاز است تا مراحلی را طی نمایید. برای افرادی که از دانش کافی در این موارد برخوردار باشند، طی کردن این مراحل خیلی هم سخت نخواهد بود.

اگر بخواهیم بطور مختصر به شرح ترخیص کالا از گمرک بپردازیم، می‌توانیم بگوییم ترخیص کالا یعنی تهیه کردن و ارائه مدارک مورد نیاز گمرک برای آسان‌تر شدن واردات کالا و همچنین اجرای تمامی مراحل ترخیص کالا.

مراحل ترخیص کالا پس از ورود کالا به هر کدام از گمرکات کشور شروع می‌شود. اولین گام برای این کار، تنظیم اظهارنامه گمرکی واردات و ثبت کردن اطلاعات کالا در سیستم گمرکی کشور می‌باشد. از طریق سامانه EPL تنظیم اظهارنامه گمرکی مقدور بوده و اکثر گمرکات به آن وصل هستند.

مراحل دور اظهاری واردات

مراحل دور اظهاری واردات به چه صورتی است؟

برای انجام مراحل دور اظهاری واردات نیاز به ثبت برخی اطلاعات شخصی دارید و سپس شماره‌ای را تحت عنوان شماره شبا دریافت می‌نمایید.

در دومین مرحله، بخش احراز هویت گمرک وظیفه احراز هویت کالا و اظهار کالا را بر عهده دارد. سندهای دریافت شده از صاحب کالا و یا نماینده‌ی وی در بخش احراز هویت گمرک بررسی می‌گردد. در صورت تایید این اسناد، کوتاژ درج می‌شود. هر اظهارنامه‌ای دارای شماره کوتاژ مخصوص به خود می‌باشد و پس از آن، اظهارنامه تایید خواهد شد.

گمرک بعد از بررسی اطلاعات وارد شده، برای عبور کالا مسیری را انتخاب می‌نماید. سپس نوبت به مرحله کنترل و ارزیابی کالا می‌رسد. اولین حالت به این صورت است که بسته‌ها بوسیله ارزیاب گمرک بررسی شده و با اسناد مطابقت داده می‌شوند. در دومین حالت اسناد توسط رئیس گمرک بررسی خواهند شد و اینگونه ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و … در بخش ارزیابی گمرک بررسی می‌گردد.

در مرحله از مراحل دور اظهاری واردات بعد مجوزهای لازم دیگر ارائه می‌شوند. سپس کارشناس سرویس تمامی اسناد و الزامات ورود را بررسی نموده و تایید نهایی توسط رئیس سرویس صورت می‌گیرد.

صاحب کالا موظف است تا مبلغ اعلام شده را به حساب گمرک واریز نماید و پس از ارائه فیش پرداختی، برای ایشان پروانه سبز گمرکی صادر می‌شود. برای خروج کالا از گمرک پروانه سبز گمرکی بیجک باربری صادر خواهد شد و بعد از آن بارگیری می‌تواند انجام گردد.

اهمیت تنظیم اظهارنامه گمرکی

تمام اطلاعات مربوط به بسته‌ها و کالاهای وارد شده یا خارج شده از کشور در سند اظهارنامه گمرکی ثبت می‌شود. همچنین تنظیم سند دور اظهاری واردات برای اطلاع رسانی گمرک است تا به این صورت در جریان کالاهای وارد شده، قرار بگیرد.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با چگونگی مراحل دور اظهاری واردات آشنا نماییم. در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت ستاره تجارت آسان تماس بگیرید.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X