مفهوم گواهی بازرسی چیست؟

مفهوم گواهی بازرسی چیست؟

اخذ گواهی بازرسی کالا برای واردات کالا هایی مانند کالاهای فاسد شدنی، محصولات گوشتی و تجهیزات صنعتی لازم است. این گواهی، شرایط قرار گیری محصولات در حالت ایده آل و داشتن ویژگی ها و خصوصیات لازم را تائید می نماید. همچنین تائید گزارش حجم محصولات هنگام خروج از بندر در این گواهی درج می شود.

انواع گواهی بازرسی:

  1. بازرسی حین ساخت محصول

برای ارتقا کیفیت و اطمینان از کیفیت تولید و همچنین رعایت روش های درست مطابق با استاندارد های بین المللی، بازرسی در هنگام تولید کالا انجام می گیرد. یکی از دلایل بازرسی در هنگام ساخت محصول مربوط به حالتی است که تغییری در فرآیند تولید ایجاد می شود. این تغییر به دلایل گوناگونی میتواند رخ دهد به عنوان مثال برای به کارگیری ماشین آلات جدید، بالا بردن ظرفیت تولید کالا و غیره، که بازرس باید به صورت دقیق اثر تغییرات گفته شده در کیفیت محصول نهایی را پیدا کرده و بررسی کند.

  1. گواهی بازرسی پیش از حمل (PSI)

فقط از طریق همین گواهی خریدار می تواند اطمینان حاصل کند که محموله کالاهای تحویل داده شده به شرکت حمل و نقل از نظر کیفیت، تعداد، حجم و مشخصات با آن چیزی که در قرارداد فروش از طرف فروشنده نعهد شده، مطابقت دارد. این بازرسی به طور معمول از بسته های آماده شده برای ارسال صورت می گیرد.

اخذ گواهی بازرسی برای چه کشور هایی نیاز است؟

لیست کشورهایی که گواهی بازرسی برایشان ضروری می باشد، هر ساله تغییر می کند. ارزش کالاها در این لیست مهم است. لیست کشورها به صورت زیر است:

موزامبیک، اکوادور، آنگولا، ماداگاسکار، بنین، بورکینافاسو، بروندی، ازبکستان، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، اتیوپی، جمهوری کنگو (برازاویل)، جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشاسا)، ساحل عاج، مالاوی، گینه، هند، اندونزی، کنیا (در دست بررسی)، کویت، لیبریا، کامبوج، ایران، مالی، موریتانی، مکزیک، نیجر، سنگال، بنگلادش، سیرالئون، توگو و کومور.

  1. گواهی بازرسی کالا در مبدا (COI)

این گواهی ها به واسطه شرکت های بازرسی ارائه می شود.

در کشور ایران از گواهی استاندارد در جهت کنترل سطح کیفی کالا های وارداتی استفاده می شود. ارزیابی کالا بر اساس معیار های مد نظر ایران و استاندارد هایی که به صورت بین المللی وجود دارد، بررسی می شود تا از مطابقت آن مطمئن شوند. این گواهی را گواهی استاندارد یا COI می نامند. همچنین با توجه به اطلاعات گزارش شده توسط فروشنده یا خریدار و حوزه کاری آن ها، گواهی های تجاری دیگری هم باید دریافت شود که آن را گواهی ارزیابی بیا LC می نامند.

ارزیابی در ایران به صورت زیر است:
  • بررسی اسناد محصول
  • بازرسی چشمی کیفیت آن
  • آزمایش محصول در آزمایشگاه های مجاز
اخذ گواهی بازرسی
اخذ گواهی بازرسی
و در آخر
زمان نیاز به اخذ گواهی بازرسی

هنگامی که با یک مشتری که حساسیت زیادی دارد سر و کار دارید و یا هنگامی که ارزش محصول خریداری شده بسیار زیاد می باشد، در این حالت ممکن است که از شما این تائئیدیه خواسته شود. این گواهی مشتری را مطمئن می کند که دقیقا محصولی با کیفیت دلخواه خریده است.

منبع

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X