مجوزهای واردات کالا

مجوزهای واردات کالا

تفاوت کالای قاچاق و کالای وارداتی قانونی، اخذ مجوزهایی است که سلامت کالا را تایید می کند. کالایی که قاچاق باشد، ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد. از طرفی کالای قاچاق در سیستم کنترلی گمرک، چک نمی شوند و افزایش واردات آن ها، به نظام اقتصادی کشور نیز آسیب می رساند. مجوزهای واردات کالا، با کنترلی دقیق، به محصولات تعلق می گیرد تا هیچ مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نشود. شاید گرفتن مجوزهای واردات کالا کمی زمان بر باشد، اما شک نکنید که محصولاتتان با خیال راحت و اطمینان بیشتری از دید مشتری ها، به فروش خواهد رسید. با مجوزهای واردات کالا آشنا شوید.

واردات کالا چگونه انجام می شود؟

افرادی که می خواهند کالایی را به داخل کشور وارد کنند، باید در ابتدا با امور بازرگانی آشنایی داشته باشند و درباره فعالیت خود، اطلاعات کافی کسب کنند. داشتن زبان انگلیسی در حد نامه نگاری، امری مهم در این تجارت است. بعد از تحقیق و تایید کالا، باید از فروشنده بخواهید قیمت و موارد دیگر را که نشان دهنده مشخصات کالا است، در پیش فاکتور یا پروفرما وارد کند. مشخصاتی همچون نوع کالا، نام خریدار و فروشنده، نام کشور تولید کننده، نام کشور مقصد، نوع پرداخت ارزی، ورود از کدام مرزها و … سپس فرد باید کالای خود را ثبت کند. هنگامی که کالا به گمرک فرستاده شد، فرد باید با کسب مجوزهای وارداتی، کالای خود را ترخیص کند.

 

صدور مجوز واردات کالا بسته به طبیعت کالا مربوط به نهادها و سازمان های مختلفی می شود.

اخذ مجوز واردات کالا برای اولین بار

اخذ این مجوز برای اولین بار نیاز به داشتن فاکتور و فتوکپی از آن است. سفارش دهنده کالا باید از لحاظ فیزیکی و شیمیایی، اطلاعات کافی در اختیار مامورین گمرکی قرار دهد و بعد از آزمایشات ویژه، مجوز واردات کالا به کالا تعلق می گیرد. اگر قبلا کالایی را با همین مشخصات وارد کرده باشید، می توانید پیش فاکتور قبلی را ارائه دهید.

صدور مجوز واردات کالا

صدور مجوز واردات کالا بسته به طبیعت کالا مربوط به نهادها و سازمان های مختلفی می شود. برای مثال اگر کالایی مربوط به ارتباطات و مخابرات باشد، باید مجوزهای مخابراتی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخذ گردد. به طور کلی هر کالایی که قرار است وارد کشور شود، باید یک یا چند نوع از مجوزهای وارداتی را دریافت کند تا اجازه ترخیص کالا به تاجر داده شود. این مجوزها با دقت بالایی به محصولات تعلق می گیرند و درواقع از همان ابتدای ورود، کالای مرغوب از نامرغوب جدا می شود.

مجوزهای 37گانه واردات کالا

تاکنون 37 نسخه از مجوزات وارداتی در گمرک ارائه شده است که بسته به نوع کالا، هر کالایی باید از این فیلترها عبور کند. با مجوز استاندارد و بهداشت آشنایی داریم اما مجوزات دیگری که در این لیست قرار می گیرند شامل: مجوز قرنطینه دامی، دامپزشکی، انرژِ اتمی، محیط زیست، مجوز مخرب اوزون، مجوز نفت، مجوز تجهیزات پزشکی، جهاد کشاورزی، مجوز وزارت دفاع برای کالاهایی که امکان انفجار دارند، مجوز وزارت خارجه برای سلاح های شیمیایی، مجوز قرنطینه نباتی برای هر نوع گیاه و چوبی که ممکن است با آفات و آلودگی ها همراه باشد، مجوز نظارت بر دخانیات، ارتباطات، میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی، بانک مرکزی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و … می شوند. این موارد تنها تعداد محدودی از مهم ترین مجوزات واردات کالا می باشد. هر کالایی که قصد ورود به کشور را دارد، با دقت کنترل می شود و از همه نظر مورد بررسی قرار می گیرد تا سلامت کالا و عدم آسیب رسانی آن، تایید شود.

اگر مجوز واردات کالا انجام نگیرد، کالای مورد نظر چه می شود؟

معمولا مجوزهای واردات کالا به کالاهای استاندارد تعلق می گیرد اما اگر به هر دلیلی این مجوزها صادر نگردد، کالای وارداتی یا به کشور مبداء باز می گردد و یا در صورت وجود میکروب و آلودگی، کالای مورد نظر از بین می رود. شرایط دیگری هم وجود دارد که کالا در انبار گمرک می ماند تا مجوزهای واردات کالا به طور کامل گرفته شود.

اخذ مجوزات واردات کالا چه مدت طول می کشد؟

در گذشته که کارهای ترخیص کالا نیز به صورت سنتی انجام می شد و ترخیص کار باید چندین بار به گمرک مراجعه می کرد، اخذ مجوزهای واردات کالا نیز به کندی صورت می گرفت. امروزه با الکترونیکی شدن بسیاری از مراحل اخذ مجوز و ترخیص کالا، دیگر همانند گذشته مسیر طولانی در پیش رو نیست. هر چند هر کالایی با دیگری متفاوت است و زمان اخذ مجوز آن ها نیز بنا به نوع مجوز، تفاوت خواهد داشت.

یک نظر ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X